26 februari 2016

Kapselgarderober och minimalistlekar


Jag har länge haft ett mer eller mindre hemligt mål om att leva med en minimal garderob, ända sedan jag hittade Project 333 faktiskt. Och inte bara 33 plagg under en tremånadersperiod, nej jag har gett mig den på att jag förr eller senare ska ned till en enda garderob med endast de plagg jag använder regelbundet.

Efter år av rensning är jag nu nere i 157 plagg och accessoarer inklusive smycken, underkläder, badkläder och strumpor. Jag skulle lätt kunna rensa ytterligare och kommer säkert göra det, medan vissa plagg bara väntar på att "användas upp" och inte kommer ersättas. För att förenkla morgonrutinen under tiden så sorterade jag ut det jag använder just nu och lade undan resten. En hel garderob och en byrålåda med kläder som antingen ska ut eller tillhör en annan säsong blev det, och kvar i de "aktiva" förvaringsutrymmena blev 70 plagg och accessoarer, varav 25 räknas enligt reglerna för Project 333.


Byrålådorna ekar i princip tomma - jätteskönt! I garderoben hänger det 11 plagg och ett skärp. Om någon månad eller två när jag börjar sakna vissa mindre varma saker så kommer jag säkert ha glömt hälften av det jag stoppat undan, trots allt rensande och utvärderande jag redan gjort. Faktum är att jag funderar på att köra en variant av The Minimalists Packing Party inom fler områden genom att gömma undan allt i ett skåp eller en låda och sedan bara ta fram det jag använder.

Min första officiella capsule wardrobe består av följande. Egentligen har jag inte gjort några aktiva val - det här är helt enkelt de plagg jag har använt den senaste månaden.

9 överdelar
3 koftor, stickad tröja, 3 blusar, 2 t-shirts

2 jackor

dunkappa, kavaj

4 par byxor

2 kostymbyxor, tights, jeans

2 par skor

kängor, vinterkängor
1 klänning
stickad übervarm


6 accessoarer

mössa, handskar, fårskinnsvantar, tunn sjal, tjock sjal, skärp
3 smycken
halsband, örhängen, klocka

14 träning och myskläder
bikini, t-shirt, tights, strumpor, pyjamasbyxor, tofflor, fleecehandskar, fleecetröja,
stickad tröja, 2 långärmad t-shirt, benvärmare, fodrad fleecejacka, kimono
29 underkläder
2 bh, 16 par trosor, 2 underställströjor, 2 underställsbyxor, strumpbyxor, 6 par strumpor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar