28 februari 2016

Tomtesteg #60

Den här månaden har varit allmänt superbra, jag börjar få koll på nya jobbet och kan överta allt fler arbetsuppgifter, ljuset börjar återvända, och de dagar jag följer min nya morgonritual är några av de bästa jag någonsin haft, även de där det inte händer något mer spännande än lönearbete, mat och disk (: Samtidigt har jag upptäckt alla möjliga små dåliga vanor som försöker krypa in i mitt liv igen och komplicera tillvaron. Trodde de ja, här är de inte välkomna längre!
  • NIXat adresserad reklam. Efter flera månader med kanske ett fönsterkuvert och 0.5 adresserade reklamblad i veckan så har jag fått flera saker varje dag den senaste tiden. Undrar just om vi fått en ny brevbärare som inte vet att "Ingen reklam eller gratistidningar, tack!" faktiskt ska följas. Testar att NIXa adresserad reklam så får vi se vad som händer med den biten. Vad gäller oadresserat så kanske man kan anmäla till Postnord..?
  • Satt autobetalning på alla återkommande e-fakturor och rensat bland Excelarken för att förenkla ekonomikollen.
  • Satt ett nytt högtflygande mål om positiv nettoförmögenhet 2016 och ökat fokus på det genom att visualisera skulden i min Bullet Journal. Det kan faktiskt gå, och gör det inte det så kommer jag åtminstone vara så nära att jag snubblar på mållinjen :)
  • Rensat bland kläder, bokmärken, filer, DVDer, bloggar och annat smått och gott. Två stora lådor under sängen agerar kanskeförvaring under de närmaste tre månaderna, och ärligt talat kommer nog det mesta säljas/skänkas. Jag har inte använt min sprillans nya hårfön på minst ett år, och när använde jag senast tiocentimetersklackarna som är ursnygga (så länge jag slipper röra på mig i dem)?
  • Skapat min första riktiga capsule wardrobe. Efter år av rensning så har jag kommit till en punkt där jag redan använder ett väldigt begränsat antal plagg under en given tidsperiod, så det var hög tid att fysiskt flytta undan det jag inte använder så jag slipper att sortera bort sommarplaggen för att komma åt de jag använder varje morgon.
  • Minimerat verktyg och genvägar i jobbdatorn och gömt en del appar i mobilen för att minska distraktionerna. Faktum är att jag läst så många böcker den senaste månaden att jag nu liksom fallit tillbaka till mobilanvändning i brist på bättre alternativ. Dags för ett biblioteksbesök!
  • Fika, godis, födelsedagsfiranden och annat på jobbet alltså... det är sjukt svårt att inte äta när det står mitt framför näsan. Jag som har skippat sockret och har druckit en kopp kaffe per dag under flera månader får betala dyrt för överkonsumtion av dylikt skräp. Herregud vad seg i huvudet man blir! Noll tålamod, darrningar och humörsvängningar med någon form av lätt adrenalinkicksångest under alltihop. När man väl har upplevt sockerfriheten vill man aldrig gå tillbaka till det man förut trodde var normalt, jag lovar. Bara det ökade lugnet och hjärnkapaciteten är värt det!
Månadens läsning

How To Lead av Jo Owen
The Jungle Book I av Rudyard Kipling
Quiet: The Power of Introverts in a World That Can't Stop Talking av Susan Cain
Skratta och må bra av Görel Kristina Näslund
The Minimalists

RescueTime stats senaste 30 dagarna (mobil inkl. jobb): 3h 44 min (7 min 29 s per dag)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar