10 september 2015

En rörig stilhistoria Del 3: Det klarnar


Jag har fortfarande en hel del plagg i nyskick som passar bra och som jag tycker om, men som av en eller annan anledning ändå inte används speciellt ofta (eller alls).

  • Knallröd kofta med guldknappar (Stockhlm)
  • Mörkröd kofta (Stockhlm)
  • Stor rutig ljusblå skjorta (Boomerang)
  • Knallröd klänning (Stockhlm)
  • Vit klänning med röda rosor (Paris Kate & I)
  • Grön kostymklänning (Stockhlm)
  • Grå kostymkjol (Stockhlm)
  • Mörkblå kjol (Mango)
  • Brunrutig kjol (Stockhlm)
  • Mörkblå chinos (Stockhlm)
  • Ljusblå jeansshorts (Dobber)
  • Grå mockapumps (Don Donna)
  • Svarta skinnpumps (Tamaris)
  • Röda ballerina (Clou) 
  • Rosa pashminasjal (?)
  • Vit merinosjal (?)

Det är uppenbart att jag inte ska köpa några fler röda plagg, oavsett hur fina de är eller hur bra jag tycker de passar i butik. Jag använder dem ju inte! Inga fler klänningar eller kjolar heller då jag uppenbarligen föredrar byxor till allt utom finare fester. Möjligtvis kommer jag under de närmaste åren få mer användning för festklänningar, men till vardags ska jag absolut hålla mig till byxor. Lite så att grön inte är min färg heller.

Tighta klänningar och kjolar är ett komplicerat område. Jag vill så gärna, och jag vet att jag passar i dem, men ändå är jag inte bekväm. Jag går för det mesta omedvetet och drar in magen, vilket leder till både stelhet och magknip. Old habits die hard.

Egentligen är allting ovan typexempel på dåliga köp av det slag som inte bara gäller kläder utan allting annat också. Oftast rör det sig om en av följande, men är nästan aldrig styrt av ett faktiskt behov. Det var...

  • ...fint i butik
  • ...på rea
  • ...en fix idé om vad jag borde tycka om
  • ...något som fyllde ett behov för stunden men hade dålig passform
  • ...ett köp påverkat av någon annan som tyckte att plagget passade/behövdes

Med hjälp av Into Minds 10 Step Wardrobe Revamp har jag kommit en bra bit på vägen när det gäller att klura ut vad jag faktiskt tycker om, och att välja några former och färger som jag kommer hålla mig till för att med tiden skapa en liten flexibel garderob där jag garanterat gillar allt.


En rörig stilhistoria Del 1
En rörig stilhistoria Del 2: Ickekapsyler

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar