08 september 2015

En rörig stilhistoria Del 2: Ickekapsyler


Inspirerad av främst Projekt 333, Be More With Less och Into Mind föll jag pladask för konceptet capsule wardrobe, men efter att ha rensat i och vänt och vridit på min egen garderob i flera månader har jag kommit fram till att jag inte vill rensa ut så mycket kläder just nu. Missförstå mig rätt, jag skulle fortfarande lätt kunna göra mig av med hälften av mina kläder om de enda kriterierna var att behålla de absoluta favoriterna som jag helst använder.

Men om jag skulle rensa så hårt så skulle jag behöva köpa en hel del nya kläder för att ersätta de funktioner som fylls av plagg jag inte tycker speciellt mycket om, och det känns inte okej varken ekonomiskt eller miljömässigt. Jag har vant mig vid att inte köpa kläder och det vill jag fortsätta med :)

Mitt ultimata mål är fortfarande att banta ned garderoben rejält, men i en lite lugnare takt. Helt enkelt använda slut på de plagg jag har innan jag ersätter dem med sådana jag tycker bättre om. Någonstans går gränsen för vad jag med gott samvete kan lämna vidare till närmaste klädinsamling. Plagg som inte passar längre eller sådana som är i fint skick men som jag växt ur mentalt är okej att rensa ut, medan jag vill lära mig att använda vissa andra som aldrig fått en chans, eller åtminstone försöka innan de åker ut.


Istället för en capsule per säsong så har jag valt att dela in hela garderoben i fem huvudkategorier:
  • Fest (7)
  • Jobb (13)
  • Vardag (32)
  • Träning (15)
  • Hemma och fritid (19)

Vissa plagg fyller flera funktioner över kategorigränserna, så följande delar jag inte på efter funktion:
  • Underkläder (42)
  • Ytterkläder (inkl. mössor/vantar/sjalar) (21)
  • Skor (17)
  • Väskor och skärp (15)

Frusen som jag är så kan jag nästan aldrig helt utesluta ulltröjorna eller vantarna, och jag vill ha en tydlig överblick så att jag har koll på alla plagg. Förutom en låda under sängen med jackor/kappor som inte är i säsong så finns det alltså inga undangömda kläder som jag kan glömma bort eller missa. Man skulle kanske kunna (så småningom) kalla det aktivitetscapsules. Förhoppningen är att jag sedan kan fylla på uppifrån och ned efter behov - festklänningar och jobbkläder kan bli vardagskläder när de blivit för slitna, och vardagskläderna kan bli hemmakläder när de slits ytterligare eller inte passar längre.

Jag har ingenting emot att utveckla en lite ledigare vardagsstil nu när jobbet kommer hamna överst på finhetslistan, vilket innebär att stora skjortor, koftor och andra plagg jag knappt använt nu kan få revansch bara jag kommer ihåg att de finns. Genom att vädra, tvätta så varsamt som möjligt, och byta kläder när jag kommer hem hoppas jag att samtliga plagg ska hålla sig fräscha längre, och att de successivt kan flyttas ned genom kategorierna tills det inte är mycket kvar.

Detta innebär också att jag inte behöver göra några större inköp, utan kan koncentrera mig på att optimera antalet plagg i varje kategori och lära mig att använda i princip oanvända plagg. Genom att förvara varje kategori för sig får jag automatiskt färre plagg att välja mellan.


Jobbgarderoben är en historia för sig just nu - jag införskaffade en sprillans ny kostym och tre par steps förra månaden, och jag behöver fortfarande några blusar och ett par skor. På ett sätt är det som att få chansen att börja om från början, och jag hoppas att jag kan sätta ihop en ideal garderob utan felköp den här gången.

I övrigt har jag inte köpt ett enda plagg sedan vecka 47 förra året, alltså för ungefär 9.5 månader sedan, och det vore synd att ändra på det. Jag vill inte ge mig själv en gräns på ett år utan fortsätter med köpstopp så länge det är möjligt och vettigt. Med undantag för jobbet då.

Jag har successivt fotograferat alla kläder, väskor, skor och accessoarer de senaste månaderna och sorterat bilderna efter kategori, samt sorterat de fysiska plaggen på samma sätt i garderober och byrålådor. Inklusive allt (tom tygpåsar) så landar jag just nu på 181 plagg/saker enligt parenteserna i listorna ovan.

Naturligtvis behöver jag inte så mycket, exempelvis är kategorin träning den enda jag är helt nöjd med i dagsläget. Let's say att det finns många par strumpor som är på upphällningen, en del obekväma skor och alldeles för många sjalar. Andra områden är bättre, jag äger exempelvis bara en mössa, ett pannband, ett par benvärmare, en höst-/vårjacka, en vinterkappa, osv. Vardagskläderna är absolut de som skulle må bäst av ytterligare reduktion.


Bara för skojs skull, enligt reglerna för Project 333 så består alltså hela min garderob av följande:
  • Fest (7)
  • Jobb (13)
  • Vardag (32)
  • Ytterkläder (18)
  • Skor (15)
  • Väskor och skärp (15)

Alltså jag lovar att det inte var meningen att det skulle bli exakt 100... häpp :) Om du som läser har stenkoll på reglerna så bör jag kanske även nämna att alla smycken jag äger har stort sentimentalt värde och i princip aldrig tas av.

Jag hoppas kunna leva gott på allt detta ett bra tag framöver! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar