03 september 2015

En rörig stilhistoria Del 1

Jag gjorde ett försök att sammanfatta garderobsrensningarna och -planerna, men det blev helt absurt långt till och med för att vara jag, så här kommer första delen! 


Jag har en hög med kläder i nedersta byrålådan som jag inte klarar av att göra mig av med. Den där lådan har blivit uppsamlingsplats för alla möjliga saker som jag inte vill ha längre, men det tar emot att slänga ned dem i en påse och knata iväg till Myrorna och sedan känna mig jättenöjd.

Kanske är det det längre fysiska avståndet till just Myrorna som gjort att jag tänker i lite nya banor, eller så har jag hittat en gräns någonstans... en gräns där jag inte vill behöva köpa några kläder på minst ett år, och då helt enkelt måste börja använda några plagg utöver de absoluta favoriterna. En liten balansgång mellan sparsamhet och den framtida ideala garderoben.

Såhär utan att ens titta vet jag att det finns följande i lådan:
  • Svart tunn kofta (Stockhlm) - flitigt använd för två år sedan
  • Tjock vit fluffig stickad tröja (Dobber) - tappat formen
  • Tjock stickad klänning med jättepolokrage (H&M) - allmänt urtvättad och noppig
  • Tunn grå tröja som bara blir större och större (Gina Tricot)
  • Tunn vit pyjamaströja (Lindex)

Egentligen är det inget fel på något av plaggen, de var en gång absoluta favoriter som nu i välanvänt men helt skick liksom blivit ersatta av nyare varianter. Till skillnad från gamla uttöjda jeans som jag fortfarande hittar användningstillfällen för verkar inte detsamma gälla överdelar och klänningar.

En teori som jag gått och sultat på ett tag är att föränderliga omständigheter i allra högsta grad har påverkat vad jag har haft på mig de senaste åren. När jag började plugga hade jag hur mycket kläder som helst som jag överhuvudtaget inte tyckte om. Jag hade seriöst L.O.G.G.-tröjor (H&M) i storlek 164 som jag fortfarande kom i och som var hela (!). Till och med H&M-plagg höll bättre för 10 år sedan.

Helt förvirrad på stilfronten använde jag de finaste (oanvända) obekväma kläderna tills jag insåg att minst halva klassen bodde i t-shirts med tryck och mjukisbyxor *there are only 10 types of people in the world*. De första åren av föreläsningar och datasalshäng som överlevdes på skräpmat och slevenlatte bodde jag således i jeans, t-shirts/linnen och koftor. Somrarna i uppvikta jeans och stora skjortor, vintrarna i tjocka stickade klänningar och fluffskor/-stövlar. Senare försökte jag rycka upp mig lite, herregud, ungen som sprang runt i kavajer på högstadiet höll lite på att drunkna i mjukis- och läskträsket, och det gjorde ingen gladare.

De senaste två åren har jag liksom levt på resterna av en garderob som aldrig varit speciellt enhetlig. Jag prenumererade till och med på ELLE ett tag för många år sedan och försökte fatta vad det här med säsonger, trender och dyra märken egentligen handlade om. Försökte lära mig vad som passar med vad och bli lite modigare eller vad man ska kalla det. Bah.  Lika dumt som att tro att man måste lära sig gå i högklackat eller använda eyeliner. Orka på ren svenska.

Nu börjar vi i en annan mycket bättre ände med vad jag faktiskt är bekväm i, samtidigt som jag även ska passa in på ett kontor typ mellan Prada och Gucci och hos ett okänt antal externa kunder. Det känns lite som att cirkeln sluts. 13-åringen som sprang runt i kavajer när hon inte bodde i stallet och ville vara vuxen för att hon aldrig fattade det där med trender och eyeliner, och den nutida kostymnissan. Den enda skillnaden är att nu är jag vuxen, och kavajerna kommer inte längre från H&M.

En del rensningar var enkla och hur befriande som helst. Jag har krympt 2-3 storlekar under de senaste fem åren, och plötsligt hade jag en socialt accepterad anledning att göra mig av med högvis av kläder jag inte tyckte om, även de jag fått i present (dubbel guilt trip + faktiska frågor). Nu har jag kommit ned på nivån kläder som är hela och passar men inte föredras längre samtidigt som jag inte vill köpa fler på mycket länge. Någonstans går gränsen för rensningarna just nu, även för de plagg jag inte tycker om längre.

Frågan är om jag medvetet kan välja att använda sådant som bara legat i ett hörn i flera år igen. Det känns inte bra att lämna urtvättade plagg till Myrorna, och även om jag hade möjlighet att återvinna dem så är de inte riktigt där än. Det bästa just nu vore att "använda slut" på alla plagg som redan ser lite sjabbiga ut. Testa nya kombinationer av plagg, kanske ha en låda med hemmakläder så att jag slutar använda träningskläderna hela tiden.

Hemmakläder behöver inte vara snygga eller ens hela... och jag skulle kunna spara ytterligare på vardags-, tränings- och jobbkläderna, även om det blir en kategori till och jag därmed inte får rensa mer just nu. Därmed är jag nog färdig med alla kategorier jag behöver, så nu börjar det roliga! Men mer om det en annan dag :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar