12 september 2015

Vindsförrådet


En del saker som är rent säsongsbundna behöver förvaras på ett eller annat sätt under resten av året. Förra året lyckades jag rensa rejält bland mina julsaker - inga fler plastkulor, trasiga pappersdekorationer och sorgliga garnfigurer - och nu rymmer en större skokartong allt utom adventsljusstaken.

Mitt gamla källarförråd var fyllt av saker att använda i framtiden; gammelfarmors mat- och kaffeservis, bestick, glöggmuggar, skålar och ljusstakar, hyllor, cykelkorgar, hinkar... Rester från en annan tid i form av gosedjur, skolkataloger, studentmössa och hästprylar. Studenten ser jag inte som någon speciellt stor händelse i mitt liv, men jag är fortfarande rädd att jag kommer ångra det bittert en annan dag om jag gör mig av med mössa och kataloger.

Hästprylarna behåller jag för att de tillsammans är värda en halv förmögenhet, och för att jag troligtvis kommer använda dem igen. Ridkläderna har dock minskats ned till en av varje, bara precis så mycket jag behöver för ett random besök i stallet och på hästryggen.

3-i-1-skrivaren har jag inte använt på flera år, mest för att jag har haft 300 utskrifter/termin i skolan att leka med. Jag kan dock inte utesluta att den snart kommer behövas igen, så den ligger liksom bara i en låda och väntar tillsammans med två jättefina fönsterlampor som kanske passar bättre i nästa lägenhet. I likhet med mat- och kaffeservisen (som nu används dagligen) lönar det sig att spara på vissa saker.

Det ultimata målet är att inte behöva använda förrådet alls, med undantag för flyttkartonger och packmaterial som ska användas i nästa flytt, och nästa, och nästa... Allt packpapper, skumplast, tidningar och silkespapper som trots allt kommer in i hemmet samlas på hög i en låda till nästa gång.

Kanske att de två resväskorna får bo kvar också. I övrigt ska allting få plats i lägenheten utan problem. Men än är det långt ifrån tomt... om något så har det blivit en uppsamlingsplats för saker som jag rensat ut men som av en eller annan anledning inte har blivit bortfraktade än. Som ett mål på vägen har julsakerna och cykelkorgarna flyttat ned till ett överskåp, och jag har fastställt ett antal kategorier av saker som får vara kvar så länge - allt annat ska bort innan året är slut!

Det som får bo kvar på vinden/ska flytta ned i lägenheten:
  • Flyttrelaterat: kartonger, packpapper, silkespapper, tidningar, skumplast 
  • Minneslåda: skolkataloger, studentmössa, 4 gosedjur, 3 påskdekorationer
  • Bra-att-ha-låda: skrivare, 2 fönsterlampor, våg, hängande garderobshylla 
  • Hästlåda: borstar, ridspö, hjälm, handskar, sporrar, 2 säkerhetsvästar 
  • Övrigt: 3 hinkar, 2 papperskorgar, 2 resväskor, vandringsryggsäck, tvättkorg

Det som ska bort:
  • Hopfällbart bord (lånat)
  • Väggsticker
  • 3 små LACK-hyllor
  • 2 oanvända metallhyllor
  • 8 BILLY CD/DVD-hyllplan
  • 2 förlängningssladdar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar