02 mars 2015

Getting down to business, Zero Waste style!

Ja tack! Attans tjusigt, och man behöver aldrig öppna eller ens ta i en förpackning för
att se vad som behöver handlas! Jag satsar helhjärtat på Bormiolo Roccos Fidoburkar som
säljs billigt på Åhléns och ICA, för allt från kyl, frys och inläggningar, till skafferi och matsäck.

För ungefär två veckor sedan delade jag på kompost, återvinning och soppåse igen, i syfte att främst ta tag i den sista och ta reda på hur stor en framtida kompost behöver vara. Under den perioden har jag gett upphov till

  • En frukt- och gröntpåse (ca 7-8 liter) komposterbart.
  • Ca 0.25 liter sopor; klister- och fönsterdelar från kuvert, klistermärken från frukt, grönsaker och en kaffepåse, några av de sista topsen (woho, snart slut!), samt de sista post-it-lapparna (yay!).
  • Återvinningen har jag haft sämre koll på, mest matförpackningar och papper.

För nästan exakt ett år sedan började min resa mot ett lättare liv, så det känns passande att vi tar i ända från lilltån igen och satsar på en månads detaljkoll på skräpet! Vad släpar jag fortfarande hem, och vad kan jag göra åt det? Jag har sagt det förut - nu är det färdigdaltat! ;)

Det kommer förmodligen bli en ögonöppnare, även om jag redan nu vet att fönsterkuvert och matförpackningar är de största bovarna i skräpdramat. Speciellt Tetra Pak och jag är inte kompisar. Inte Fortum heller, som skickar ut erbjudanden om kapselmaskiner med jämna mellanrum. Jag tog äntligen mod till mig och sade upp medlemsskap hos KICKS och Cervera, så det ska bli spännande att se om det kommer in något mer från dem!

Häng på så kan vi skratta och gråta över resultaten tillsammans, och kanske lära oss något nytt på kuppen! ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar