14 september 2014

Veckans tomtesteg #22

Tiden går och går och inte för att den någonsin kommer till dörren men framåt går den definitivt! Filar på lite mer zero waste-relaterade tips och sammanfattningar för nu när budget, plastbantning, rutiner, ägodelar och allmänna förenklingar börjar komma på plats är det dags att på allvar ta tag i skräpet. Jag har inga positiva associationer till ordet skräp och jag blir förvånad varje gång jag blir påmind om hur jag brukade bete mig - det är ju så enkelt att inte göra så! :)

Vecka 37
In: 19
Ut: 19
Netto: 0
[2014: -1085]

  • Att spendera sommaren med deltidsarbete och heltidsutvärdering av ägodelar och livet i allmänhet var det bästa jag kunde ha gjort. Jag är inte direkt utvilad men jag har aldrig haft en så... meningsfull sommar. Det hade gärna fått fortsätta, men nu ställer vi om hjärnan till att se fram emot en avslutad ingenjörsutbildning istället!
  • Utvärderingen så här långt blev ännu trevligare läsning än förväntat. Hälsan och plånboken är lite extra glada.
  • Handlade frukt och grönt i mina nätpåsar för första gången. Killen i kassan blev smått förvirrad innan jag talade om vad det var i dem, men klagade inte överhuvudtaget. Win! De är dock inte så genomskinliga som jag trodde, så vanliga tygpåsar som lämnas öppna kan nog vara en ännu bättre idé (som jag dessutom kan sy själv istället för att köpa färdiga).
  • Min nya papperskorg är mindre än halvfull så här efter fem dagar (klisterdelarna av ett fönsterkuvert, en tops, packtejp, lim från en müslipåse, färgflagor från en dörrkarm, tre prislappar, två fruktklistermärken, och en etikett från en glasburk). Bättre än förväntat, speciellt med tanke på att jag hämtat ut två paket modell större den här veckan.
  • De senaste två dagarna har jag även börjat återanvända vatten lite mer enligt tipsen ni kan hitta här. Jag har sparat minst 30 liter redan utan några som helst negativa sidoeffekter.
  • Ett halvt par pyjamasbyxor bidde åtta näsdukar och jag behöver aldrig köpa pappersnäsdukar eller glasögonputstrasor igen!
  • I och med ovan nämnda paket behöver jag aldrig köpa kökssvampar igen, och matlagningen och -förvaringen är nu helt avplastad :)) Disk-/städtrasorna, diskborsten och tandborsten har blivit helt komposterbara, och trasorna kommer hålla minst tio år om inte längre innan de behöver bytas ut. Dessutom är de mycket trevligare på alla sätt och vis.
 Två av mina nya kompisar - rotfruktsborsten och lintrasan :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar