17 september 2014

Teknikens under

I och med att jag rensade bland sladdar och manualer kom så turen även till elektronikprylarna för några veckor sedan. Vad behöver jag, vad kan jag klara mig utan, vad vill jag inte klara mig utan, och vad tror jag att jag vill ha bara för att man "ska"? Organisationsnörden inom mig älskar allt detta listande, tänkande, rensande, räknande och planerande :)

Den osynliga högen av gamla telefoner, laptops, kameror och Mp3-spelare som alla fungerar men inte används gnager lite på samvetet och äter upp förvaringsutrymme utan att fylla någon funktion. Jag kan inte med att slänga dem, utan de ligger där i väntan på bättre tider då deras ägare hittar någon bra organisation att skänka dem till. Lite som 22.5 års samling av gamla glasögon.

Vad gäller nyförvärv så funderar jag allvarligt på om jag vill ha någon tv, stereo, DVD-spelare, etc. igen. Tänk vad skönt det skulle vara att inte ha någon tv! Jag lär aldrig komma ifrån behovet av en dator, så ingen av ovan nämnda prylar behövs egentligen. Inte ens en radio, faktiskt. För att inte tala om bil. Vi hade ingen bil under min uppväxt och vi klarade oss utmärkt med buss och cykel. Nej, man kan inte bo precis var som helst, men med lite planering där med kan man bo i princip hur som helst.

Om man tänker några varv förbi den första reaktionen (och ibland den andra... femte, tjugonde också) så behöver man faktiskt inte så himla mycket. "Vill ha" är ett relativt begrepp har jag lärt mig.

Kom precis hem från Stockholms första stickcafé med Hjälpstickan och tittar nu på Hundra procent bonde, dricker mjölk och stickar sockor. Mys! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar