18 september 2014

Konsten att göra ingenting


Jag är sanslöst dålig på att göra ingenting numera. Det har inte alltid varit så, men nu har jag svårt att ens göra en sak i taget, utan "tittar" gärna på film eller tv samtidigt som jag gör något annat. Det märks verkligen både i försämrad koncentrationsförmåga och mer stressrelaterat obehag. Möjligtvis att promenader till och från jobb och skola kan räknas, för jag använder aldrig hörlurar utomhus, och inomhus endast då jag måste koncentrera mig men omgivningen har för mycket oljud för sig.

Det där med att aldrig göra en sak i taget har säkert något med mycket skärmtid att göra, spenderar egentligen sjukliga mängder tid framför datorn men samtidigt har den ju ersatt den plats 15 biblioteksböcker i månaden brukade ha i mitt liv... det finns ju så mycket saker att göra, att läsa, att titta på och att lära sig! Ingenting står stilla längre, trots att jag inte ens använder Facebook, Twitter och liknande längre (ett av de bästa besluten jag någonsin tagit, att vara beroende av att hela tiden veta vad alla andra hade för sig/på sig/åt/kände/sade var en plåga och det enda rätta för egen del var ett totalstopp).

Trots att jag aldrig leker med mobilen när jag umgås med folk så blir jag nog lika störd som andra vid minsta lilla strömavbrott, och det kan aldrig vara nyttigt. Det är så svårt att tänka klart i det bruset, och ju mer det brusar desto sämre blir vi på att tänka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar