20 mars 2014

Tant Doris testar husmorsknep - Kaffebryggaren

Vi börjar med det för mig mest välkända - kalka av kaffebryggaren med ättika. Den här lärde jag mig av mor min när min förra kaffebryggare höll på att kärva ihop totalt (eller så var det vattenkokaren som inte såg så trevlig ut). Det exakta receptet är taget härifrån bara för att det var den mängden jag använde senast.

1 dl ättika
6 dl vatten

Låt ungefär hälften rinna igenom, stäng av bryggaren och låt stå i 10 minuter. Brygg färdigt, häll ut vattnet och kör igenom med 4 omgångar vatten. Jag behövde skölja av filterhållaren en extra gång för att få bort all ättika.

Enbart vatten räcker ofta för rengöring, och ättika behövs bara för att avkalka, men det beror naturligtvis på hur ofta man gör det.. En del finsmakare kör tydligen igenom bryggaren med vatten en gång om dagen och påstår att kaffet smakar bättre, men det vattenslöseriet ställer jag mig lite frågande till. Jag är inte människa till att känna någon skillnad på kaffesmaken, men det är ju olika.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar