24 mars 2014

Plus granskar mat. Jag med!

http://www.svt.se/plus/se-program/del-4-446?autostart=true 

Apropå det där med kemikalier och allmänt konstiga tillsatser i än det ena än det andra. Just den här burken har jag faktiskt läst på förut just för att vi var nyfikna på vad det var för något och det lät ju inte direkt aptitretande. Men jag har använt ganska många andra grejer som inte heller låter så smaskiga om man tittar närmare på dem, och just nu är det mest ett stort Varför?! inne i skallen. Jag anser mig ju ändå vara en relativt intelligent människa, så frågan är varför jag aldrig brytt mig förut. 

Köksskåpen blev nästa anhalt i rensningarna, och pulver som ska likna bearnaisesås och marsansås fick stryka på foten. Tacomix, färdiga köttbullar, ketchup, hamburgerdressing och salladsdressing har jag funderat på många gånger men har helt enkelt varit för lat, trots att det skulle vara kul (och godare) att laga eget. I övrigt verkar det som att jag inte köper så mycket halvfabrikat, och det var en trevlig överraskning med tanke på resultatet av mina andra rensningar! Lättare att byta ut en påse morötter mot en annan påse ekologiska än att försöka vänja sig av med massa konstgjorda smaker, liksom.

Läsk är inte ett dugg svårt att avstå sedan mitt förra besök hos tandläkaren (oron över tandhälsan vinner över sötsuget), och jag kan ärligt säga att jag inte varit speciellt godissugen sedan jag började äta lagad mat mer regelbundet (jämnare blodsockernivå?). Ytterligare fem poäng till matlådorna!


ICAs I <3 eco-kaffe var sådär. Mörkrost ska det vara, så det blir till att köpa kaffe i en större affär än vår lilla minibutik nästa gång! Zoegas Hazienda låter lovande och är både ekologiskt och Fairtrade. Älskar deras andra kaffesorter så har höga förväntningar även på detta. Plus i kanten för ICAs minimala förpackningsmaterial dock, även om jag undrar om inte en tunn vit papperspåse och genomskinlig plastpåse släpper igenom lite väl mycket ljus för att utgöra lämplig kaffeförvaring (som ju ska vara så mörk och lufttät som möjligt).
När det gäller äggen är jag ekonomiskt kluven. Å ena sidan vill jag väldigt gärna byta från "frigående inomhus" till ekologiska "med möjlighet till utegång" men hur gärna jag än vill så kan jag inte trolla hur mycket som helst med budgeten. Burhöns har jag mig veterligen aldrig ätit ägg från (säljs de ens i Sverige längre?). Dags att se mig om efter mer växtbaserade proteinkällor så jag kan minska äggätandet och därmed byta ut även dem!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar