23 mars 2014

Veckans tomtesteg #2

Listor äger - när jag väl har börjat så vill jag ju fortsätta så att jag får skriva ned ännu fler saker! Mycket produktiva "lediga" dagar (fre-tis) måste jag säga!
  • Städskåpsinnehållet har synats i sömmarna. Det enda som överlevde är Grummes grönsåpa och fintvättsåpa samt Winborgs ättiksprit. Kemiskt ren bensin och Klorin får bo kvar men kommer användas lika mycket inte alls som de redan har gjort.
  • Badrumsskåpet har rensats totalt och mindre än en tredjedel får vara kvar tills de tar slut. En hel del nästan tomma grejer åkte *ehm* ned i avloppet direkt och deras förpackningar hamnade i återvinningen. Största besvikelsen är nog Barnängens överfettade fasta tvål som visade sig mest bestå av palmolja. Barnet inom mig sitter och surar i ett hörn.
  • Efter två veckors flitigt användande har honung ersatt handtvål. Något opraktiskt format men vad gör man inte. Den har dessutom visat sig vara bättre än tvål när det gäller att ta bort olja (som i matolja och liknande), och så är den inte uttorkande alls.
  • Även garderoben har fått sig en omgång. Tre par byxor och två t-shirts åkte iväg till Erikshjälpen. Det är dags att inse att jag inte kommer återfå samma kroppsform jag haft tidigare någon gång snart och att det därmed är onödigt att spara på kläder som inte passar "ifall att".
  • Ekologiskt så det förslår i tygpåsen - är nu uppe i bananer, kaffe, morötter, mjölk, honung och strösocker. Bananerna kostade lika mycket som de billigaste svenska äpplena så det kan jag leva med. Faktum är att jag fortfarande undrar hur de kan vara så billiga... mycket nya perspektiv på matpriser som jag inte alls haft tidigare. Kaffet sparade jag exakt 12,95 riksdaler på jämfört med mitt tidigare kaffe.
  • Köpte svenska äpplen istället för de stora exotiska shiny knallgröna sura sakerna jag brukar tycka om. Röda äpplen är också najs.
  • Fick med mig värsta lyxbrödet i papperspåse hem från testrunda i ny mataffär. Inte så genomtänkt men ack så gott. Mumma! (:
  • Den sista lilla teflonresten i köksskåpen skänktes till korridoren och aldrig mer! Gjutjärnspannan och -grytan fick sig lite välbehövlig ompyssling och borde göra susen för järnnivåerna.
  • Jag tackade nej till min första plastpåse i en affär. Däremot så glömde jag bort det där med att ta med väska att shoppa i... träning ger färdighet? (: 
  • Plaststudierna fortsätter och Tupperware är typiskt mystiska. Kan konstatera att melaminslevarna inte ska användas att röra med på spisen. Formaldehyd i maten? Nej tack. Älskar mina röda Margretheskålar dock och hoppas att de är okej till kall mat och bak.

Veckan har även väckt en hel del nya frågor. Varför går det exempelvis inte att köpa ekologiska citrusfrukter i lösvikt? De säljs i plastnät om minst 5 och ofta fler... jag vill ha en citron! Och det där med bananerna... varför säljs de i plastpåse försluten med klisterband?

Tillbaka till skolan full force imorgon bitti klockan 8.00, komplett med en veckas klädutmaning där jag ska försöka att endast använda kläder som inte sett ljuset på minst en månad.

Spännande att se hur den här listan ser ut nästa vecka när jag inte har haft x antal halvlediga dagar på mig att studera saker och ting i detalj..!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar