25 mars 2014

Det där med att inte handla

Jag är en samlare av stora mått när det gäller att samla på intressen och hobbyer (hobbys?). Djur, natur, virkning, stickning, broderi, snickeri, bokbinderi, teckning, träning, ja den senaste tidens radikala ekoprojekt kan kanske också räknas hit?

I samma takt som jag lär mig mer om kemikalier i diverse produkter så hittar jag naturligtvis recept på både det ena och det andra hemgjorda alternativet, och så sitter jag där igen och tittar på sortimentet hos den ena fina webbshoppen efter den andra och tänker att jamen det där ser ju hur mysigt ut som helst, och det där receptet innehåller ju precis de ingredienser som mitt favoritbodybutter innehåller och som min hud älskar, minus alla konserveringsmedel och andra syntetiska tillsatser.

Fina återanvändbara burkar + rena ekologiska ingredienser = enorm DIY-potential med gott samvete

Men vänta lite här nu. Var inte poängen också att du skulle köpa så lite som möjligt, använda så få produkter och ingredienser som möjligt, och spara pengar? Det gäller hemmaknåpad hår- och hudvård också, hur mycket roligare en hemvispad kräm med sheasmör och annat gojs än är jämfört med en flaska solrosolja från ICA. Tanken var inte att jag skulle ersätta ett shoppingberoende med ett annat, även om det i sig vore en förbättring att göra eget istället för att gå ett varv på Kicks och Åhléns.

Jag har ju redan infört köpstopp på garn och tyger för att undvika att jag köper nya material bara för att producera egna saker. Återanvändning och återbruk är det som gäller! Jag har fortfarande en enorm garnboll som brukade vara en halsduk att leka med. Och hur smart är det att köpa sheasmör utan konserveringsmedel när det snart är sommar och jag inte kommer behöva det förrän nästa vinter..?


Men finfina glasburkar och -flaskor, härligt koncept och underbara bilder kan få vem som helst att intala sig att shopping är okej så länge den är rättvis, användbar, kemikaliefri och ekologisk. Gah! Men jag får när jag behöver för det här stället är helt fantastiskt. När jag behöver. Kom ihåg det. Det är fåårt*.


*svårt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar