19 mars 2016

Mer tålamod

Det är sjukt svårt att släppa jobbet när man tycker att det är helt fantastiskt roligt. Bromsa när man vill göra mer, är du galen? Lite som att försöka säga till mig själv att sluta sticka eller skriva innan alla fingrar värker, att vända hemåt på promenaden innan fötterna blir allt för gnälliga, att sluta läsa innan huvudvärken knackar på. Lyxproblem om något, men ändå. Folk börjar nog snart undra om jag är riktigt frisk, men det bjuder jag på, och jag tror helt ärligt att det har lika mycket med inställning som något annat att göra.

Nog för att hälften av kollegorna är ovanligt trevliga och kompetenta, men den andra hälften är precis som folk är mest. Mötena är ibland långa och helt meningslösa, chefen beter sig på alla sätt som hen inte borde, koden gör inte som jag vill, servrarna tappar bort varandra, skrivbordsgrannarna gnäller/sitter inte still/pratar i telefon lite för högt, det regnar ute, jag glömde matlådan hemma, och jag åkte lite för mycket tunnelbana och drack lite för mycket kaffe den här veckan. So what? För att citera mig själv,

"Sortera bort petitesser som frustration, ensamhet, ilska, avundsjuka, rädsla. Övergående tillstånd man kan påverka. Inte bara inse den inneboende styrkan i möjligheten att forma sin egen verklighet, utan acceptera den och våga tro på den, använda den."

Folk har sina egna problem - låt dem. Oavsett om deras definition av ordet problem är en trasig nagel, att de avskyr sina jobb, eller har ett cancersjukt barn hemma. Allvarligt talat, vi kan inte ändra andra människor. Vi kan hjälpa, stötta, lyssna, bara finnas där och visa att de inte är ensamma i världen, men vi kan inte ändra det de är hur mycket vi än vill. Däremot kan vi alltid påverka våra egna reaktioner. Du behöver inte gå i taket för att kollegan gnäller om samma sak som hen alltid gnäller om. Flytta fokus till dig själv - visst är hens beteende sjukt irriterande och du önskar att hen vore någon annan som inte betedde sig så, men den viktigare frågan är snarare varför låter du hen påverka dig så mycket? Låter som i tillåter. Du behöver inte. Det går att välja sina krig på alla nivåer (utan att ta någon skit).

Om man väntar på att resten av världen ska bete sig perfekt innan man själv blir på bra humör så får man vänta väldigt länge.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar