21 mars 2016

Gratitude has a funny way of opening your heart and mind

Lite mjukare, lite varmare, lite tålmodigare, lite mer... accepterande. Lite fluffigare och mycket trevligare. Vi behöver alla lite mer fluff och värme i vår vardag. Om någon undrar vad i sjutton det är som har hänt den senaste tiden så har jag varit fullt upptagen med att skriva utvärderingar av kollegor och mig själv. Okej, själva skrivandet har tagit den minsta tiden, men själva funderandet, formulerandet, kännandet... när funderade du senast på alla saker du uppskattar hos de människor du umgås med mest? Lite som ett retrospektiv vi hade för några månader sedan där vi skulle säga något positivt om varandra, och verkligen rikta oss till den personen. Gråtmild stämning och det kändes väldigt väldigt ovant men samtidigt väldigt befriande.

Som sagt, när funderade du senast på alla saker du uppskattar hos de människor du umgås med mest?
När uttryckte du dem senast direkt till de personerna, rakt upp och ned och utan omskrivningar?
När funderade du senast på hur du kan hjälpa dem utvecklas, för deras egen skull och på det sätt som passar dem bäst?

På köpet har jag blivit snällare mot mig själv också. Fått lite mycket mera hopp om världen och mänskligheten. Vi kan låtsas att jag inte blivit positivt påverkad av att sträckläsa alla inlägg hos Danielle LaPorte och en hel hög hos Mala Collective, men det vore att fara med osanning. Allting som leder till mer positivt tänkande, värme, styrka och mjukhet är bra. Allting som gör dig till en bättre människa... acceptera det, ta fasta på det, använd det för allt vad det är värt. Våga dela det med resten av världen.

2 kommentarer:

  1. Åh, jag älskar Danielle LaPorte! Följer henne på insta, men måste kolla in hennes webbsida också. PS. Alanis Morisette (som jag alltid stavar fel) skriver också massa intressanta texter på sin hemsida.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon är så härlig! Precis lagom blandning av jävlar anamma, fluff och brutal ärlighet. Funderar på att köpa hennes böcker rakt av trots att jag egentligen inte köper böcker längre... kan ju inte annat än älska dem. Tack för tipset :)

      Radera