22 februari 2016

Visualisera målen! Del 2

Positiv nettoförmögenhet 2016

Boom. Oj, sade jag det där högt..? Det ursprungliga målet sattes till nettoförmögenhet -70 000 kr till slutet av 2016, men det var uppenbarligen för lågt eftersom jag blivit lat, köper godis och hakar på när utelunchtåget går på jobbet. Som sagt så har jag nått något av en platå vid 50-55% sparandegrad, och nu ska det till något mer för fortsatt motivation. Faktum är att siffror och bilder inte alls fungerar på samma sätt, och jag tänker verkligen i bilder - jag vill absolut kunna grotta ned mig i detaljerna och matematiken bakom, men när det gäller att få en tydlig känsla för vad som återstår så säger en bild eller ett diagram mer än alla formler i världen.

Jag började med ett helt vanligt rutat papper, ritade upp hela studieskulden som vid sin höjdpunkt låg på 310.628,00 svenska riksdaler (augusti 2015) och lade till årets räntekostnad. Fyllde i det jag redan har betalat tillbaka, och innestående tillgångar på sparkonton och i fonder. Kryssade i det jag kommer betala tillbaka under året och mitt förväntade sparande om jag fortsätter i takten 50-55%. Boom #2: drygt 22.000,00 återstod i den bilden. Say whaat..?! :)) Plötsligt kändes det inte längre som en omöjlighet att bli av med hela skulden på lite drygt ett och ett halvt år.* Känslomässigt mycket mer inspirerande och hoppingivande än att veta att jag just nu har en nettoförmögenhet på -188.875,37 exklusive pension.

Nu jävlar! Cykla till jobbet, odla grönsaker, ät all gratismat som erbjuds, sälj saker, hitta några ströjobb, jobba flera mentorstimmar, drick mindre kaffe och te, fokusera ännu mer på alla årets chanser till löneförhöjning (väldigt tajt kopplat till min personliga utveckling så ingen negativ karriärhets), ät mer gröt, inför köpstopp och vad jag nu kan komma på! Det är såhär mål ska fungera tycker jag - de ska tvinga en att bli kreativ och lära sig vad man kan göra när man vill och/eller måste!

Den här visualiseringen ska naturligtvis också in i min lilla anteckningsbok. Staplar och rutor känns helt plötsligt tråkigt med tanke på hur viktigt det här målet är för mig. Google to the aid som vanligt, och nedan är några av mina favoriter. Om jag var tvungen att betala tillbaka hela min skuld så snabbt som möjligt så skulle jag lätt göra ett konstprojekt av det hela (med de papper och pennor jag redan har hemma)!








* Som ni vet så har jag inga planer på att betala tillbaka allting nu. Under 2016 ligger räntan på 0,6% vilket fortfarande till och med överträffas av mitt sparkonto (för att inte tala om förväntad avkastning på investeringarna). En vacker dag kommer jag tröttna ihop på avbetalningsplanen på 27 år och göra något dumt, men inte förrän jag är på god väg att uppnå den ekonomiska friheten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar