16 januari 2016

Bokashikompost I: Hinkar och EM-spray


För en vecka sedan var jag och hämtade paketet med Bokashihinkar, melass och EM-koncentrat. Eftersom jag valde att blanda egen EM-spray snarare än att köpa färdigt Bokashiströ var det första steget att brygga EM-A enligt instruktionerna på bokashi.se. Egenbryggd EM-A bör användas inom en månad och jag producerar mindre än två liter matrester per vecka, så jag halverade receptet enligt följande:

  1. Lös upp 25 ml melass (A+) i 200 ml hett vatten i en stor PET-flaska.
  2. Tillsätt 250 ml kallt vatten.
  3. Se till att temperaturen inte överstiger 50 grader och blanda i 25 ml EM-koncentrat.
  4. Täck flaskan med en tjock socka eller benvärmare och ställ den varmt (över 20 grader) exempelvis över kylskåpet i en vecka för jäsning. Jag ställde min på tvättmaskinen i badrummet eftersom det är mitt varmaste rum och resten av lägenheten är rätt så kall såhär års.
  5. Späd färdigjäst EM-A med vatten ca 1:20 i en sprayflaska. 

Efter fyra dagar såg det ut såhär i flaskan. De utlovade "jästprickarna" lyser med sin frånvaro (här verkar de snarare
bygga nätverk) men lever gör de i alla fall :)

Jag vågade inte använda en glasflaska för själva jäsningsprocessen eftersom den skulle explodera om trycket blev för högt. Fördelen (den enda fördelen som finns..?) med en PET-flaska är ju att den är någorlunda mjuk och flexibel. Jag öppnade korken två gånger under veckan för att släppa på trycket när flaskan blev hård, men det behöver man säkert inte. Om något så gjorde det säkert processen mindre effektiv då det generella rådet är så lite luft som möjligt. Men som synes så blev det ett rejält jästparty i flaskan i alla fall ;)

Färdigjäst flaska efter en vecka. Om jag inte hade skvalpat runt det när jag tog bort sockan så kanske det fortfarande hade varit jästnätverk, vem vet :) Den färdigjästa blandningen luktade bara melass - inte min favoritdoft men inte helt oävet, bara sött.

Den färdiga sprayen kan användas till allt möjligt - för att konservera matresterna i hinken, omvandla dem till jord vid blandning med gammal jord, odörbekämpning, samt all typ av städning. Jag har inte grävt ned mig i vetenskapliga rapporter om de aktuella mikroorganismerna än, men det finns belägg för att de till och med tar hand om kolibakterierna i toan på fullgott sätt och är helt ofarliga i köket, så EM-spray är utmärkt som naturligt städmedel. Principen om att tillföra goda bakterier som konkurrerar ut de dåliga låter mycket säkrare i mina öron än att försöka döda samtliga med starka kemikalier (vilket vi ändå aldrig lyckas med, eller får resistenta otrevliga bakterier på köpet). Påminner om ett sommarprat på SR P4 var det förra eller förrförra året? En professor på Linköpings universitet tror jag, hon pratade om städning, bakterier, och hur urbota korkade vi har blivit på det området... numera betyder "rent" att ingenting ska leva, liksom.

Färdigblandad spray.
Jag hoppas lära mig mycket mer om vad mikroorganismerna käkar upp i form av gifter i allt möjligt, speciellt som det rör sig om plasthinkar, och med lite tur så kan de fungera som mitt enda rengöringsmedel jämte diskmedel (som i så fall bara behöver användas till just disken). Just nu använder jag linoljesåpan jag köpte när jag målade om mina köksstolar, och snart är min sista flaska Yes slut, vilken förmodligen kommer följas av parfymfritt diskmedel från Grumme.

Valet föll på Bokashi eftersom det är den enda i princip luktfria kompostlösningen som fungerar året runt och kan skötas inomhus i lägenhet. Jag är alltså inte beroende av att hitta en lägenhet med någon form av uteplats när mitt nuvarande korttidskontrakt tar slut (även om jag naturligtvis hoppas på det). Hela processen blir tyvärr relativt plastintensiv, men jag har gjort mitt bästa för att minimera denna.

Man behöver minst två hinkar så att man kan använda den ena medan den andra står på efterjäsning. Efter den engångsinvesteringen behöver man sedan antingen Bokashiströ eller EM-spray att strö/spraya mellan de dagliga lagren av matrester. Ströet säljs i plastsäckar om minst ett kilo, färdig EM-A (Microferm) säljs i tvåliters bag-in-box, och EM-1 och melass säljs bland annat i de små flaskorna på 250 ml i bilden ovan. De senare räcker till att brygga fem liter EM-A, vilket gör dem till det billigaste alternativet.

Efter lite funderande kom jag fram till att vetekliet som fungerar som EM-bärare i Bokashiströ kommer ta upp en hel del plats i hinken och bidra till en större mängd jord, vilket i mitt fall inte är en bra sak eftersom min balkong är så liten. Dessutom skulle jag behöva köpa flera plastsäckar med strö varje år, medan flaskan med EM-1 håller i upp till ett år med lite tur. Om jag ska vara helt ärlig så vet jag inte ens om man kan återvinna påsen i en bag-in-box, någon som vet?

Flaskor helt i plast kändes säkrare ur återvinningssynpunkt, men vi får se hur mycket jag egentligen behöver när jag väl satt igång. Kanske är fem liter om året för mycket, i vilket fall det vore bättre att köpa boxen. Vi får se! Det som till sist avgjorde det hela var att jag redan har en sprayflaska jag inte behöver till något annat (den har länge varit på väg att bli utrensad) och därmed inte behöver köpa någon ny sådan. Även om man hittar en i rostfritt så är ju själva sprayanordningen oftast plast.

Bokashihink och återvinningskärl. De grå hinkarna tillhör lägenheten, och papperslådlocket under använder jag som pappersinsamling. Det tomma hörnet till vänster motsvarar ett helt underskåp, där kommer den fulla Bokashihinken stå på efterjäsning medan jag fyller den andra.


Nu kan jag äntligen skippa skräppåsen och börja kompostera mina matrester! Ickekomposterbart och oåtervinningsbart skräp fortsätter jag samla i burken Burken, och hoppas att det kommer landa på mindre än 2 liter under Burkens första år i livet :)

Än är jag ingen expert, men det hela är minst sagt spännande! Om du vill läsa mer rekommenderar jag följande länkar, annars är det bara att haka på mina experiment, framgångar och eventuella missöden här framöver :)
Det är enkelt att komma igång

Bloggen på bokashi.se

Vad är EM (effektiva mikroorganismer)?

Frågor och svar om EM

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar