09 november 2015

Vuxna behöver också femtielva mellis om dan!


Livet är för kort för att äta tråkig mat. Det är även för kort för att lägga 0.5-2 timmar på att laga mat varenda dag, för att inte tala om motsvarande mängd disk, planerande, handlande... eew ;) Näpp, numera handlar jag max en gång i veckan och lagar alla lunchlådor på söndagar! Sedan jag fyllde på med flera matlådor så har det blivit ännu enklare, och har gjort att jag även kan preppa alla veckans sallader i de runda konserveringsburkarna som förut agerade mellanlandning för annan mat medan mina två matlådor tömdes.

Förra veckan slog jag på stort med sallad med babyspenat, ugnsbakade rödbetor, fetaost, marinerade kidneybönor, kikärter och balsamicobräserad purjolök. Det var lite pyssligt, men satan i gatan vad gott det blev!! Det receptet kommer också dyka upp här någon gång, men idag får ni nöja er med denna veckas lasagne. Det bästa är att det går att slänga i precis vad som helst - denna gång mungbönor och överbliven spenat och purjolök :) Snacks/fika består som vanligt av bananer och ägg. Eventuellt några jordnötter om det finns några kvar vid det laget... ;) Termosen med kaffe följer såklart med, annars dricker jag vatten under dagen.

För två år sedan tyckte jag att det lät dötrist att äta samma sak varje dag, men det är faktiskt inte det. På samma sätt som jag aldrig trodde att jag skulle kunna tycka om vegetarisk mat var det inget mer än en fördom från min sida, grundad i okunskap. Lättnad, stabilitet och mängder av sparad tid och huvudvärk är allt jag känner nu :)

Lasagne i långpanna
8 portioner

Tomatsås
125 g riven ost
16 lasagneplattor
2 pkt krossade tomater
blötlagda mungbönor (~250 g okokta)
1/3 purjolök
1 vitlöksklyfta
chili flakes, oregano, salt, paprikapulver, cayennepeppar
halvvissen babyspenat

Ostsås
3 dl grädde
125 g riven ost
1 lagerblad
salt, vitpeppar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar