22 september 2015

MediaMarkt fixar återvinningen


Här om kvällen fick jag ett nytt rensryck. Ibland är jag så satans effektiv om nätterna, även om dagen efter inte blir lika rolig ;) Aja, sånt får man leva med! Framstegen är det som räknas :)

Med undantag för en viktelefon som gick sönder har jag har aldrig gjort mig av med en telefon eller dator. Det är faktiskt sant, jag har fortfarande min första mobiltelefon från 1998. Det är en gul Siemens med jätteliten skärm som fungerar utmärkt. Men i samband med den välbehövliga mobilskötseln tröttnade jag ihop på högen med gamla prylar som bara tog upp plats och liksom hånade mig i min okunskap. Så relativt försiktig som jag är med att byta ut elektronikprylar är det ingenting som är nytt nog att sälja vidare (Canon Digital Ixus 75 7.1 megapixel, någon..?).

Det enda jag hittade i gömmorna som jag kan tänka mig att börja använda igen är min lilla Creative Mp3-spelare med 4GB. Den är riktigt gullig och användbar, liksom en påminnelse om en tid innan allting blev så satans stort. Det var någonstans där det vände, och mig veterligen har det inte vänt tillbaka än.
Creative Zen V 4GB. Japp, den är liten :)

Jag har ibland tänkt att den enda utvägen är att dumpa alltihop på närmaste återvinningsstation, men det känns inte bra att slänga fullt fungerande prylar. Nu har jag lärt mig att MediaMarkt köper tillbaka det mesta, säljer eller skänker det vidare, eller återvinner genom El-Kretsen. Det blir inte många kronor, men det känns pålitligt.

Nu ska jag bara gräva runt i min första laptop och ta reda på vad den innehåller och hur länge batteriet håller, sedan är det bara att knata in på närmaste varuhus för en värdering! Jag kommer även släppa min extratelefon, för helt ärligt - om/när min nuvarande dör så går jag helt sonika och köper en ny. Från och med nu kommer jag inte spara någonting förutom det jag använder!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar