19 september 2015

Elektriska experiment: Juli + Augusti

Den generösa elanvändningen under juli landade på 99 kWh. Oj. Jag skyller på tvättmaskinen, 4-5 sådana kan lätt skalas bort bara genom att bära ned tvätten till den gemensamma tvättstugan. Drar stora tvättmaskiner som går i 20-30 min mindre el än små toppmatade som snurrar i närmare två timmar med samma resultat?

Jag har även haft gäster vid ett flertal tillfällen och lyckades krascha glaskannan till kaffepressen, så kaffebryggaren har använts (och stått på) mer än nödvändigt. I vanliga fall brygger jag bara kaffe på morgonen och häller direkt över i termos, och i det ideala fallet med presskanna innebär det bara ett par minuters användning av vattenkokaren (drar något mindre än kaffebryggaren trots att vattenkokaren har dubbla effekten). 

Målet för augusti var att åtminstone hamna under 99 kWh, och det gick väl okej då det landade på 89 kWh. Det är trots allt en tioprocentig minskning, men jag vet inte... jag hade förväntat mig ännu mindre liksom. Jag vet inte vad som egentligen är mycket, utan målet är som alltid att använda så lite som möjligt. 

En tvåa brukar ligga på en förväntad årsförbrukning runt 2000 kWh, men den siffran måste vara baserad på minst två personer och inga som helst försök att minska energiåtgången. Jag gjorde något test (kanske på elskling.se..?) som efter mycket om och men kom fram till att jag borde använda runt 1100 kWh/år (ca 92 kWh/mån). Om man ska tro historiska data för den här lägenheten så låter det rimligt, samtidigt som tidigare hyresgäster enligt egen utsago mest använt mikro, dator, tvättmaskin och inte mycket annat, så vem vet. Matlagning har snabbt blivit ett stort intresse, och det tänker jag inte ändra på.

Förutom att byta återstående ljuskällor så borde jag använda lock på kastrullerna oftare, stänga av plattan när äggvattnet kokat upp, samt utnyttja eftervärmen i ugnen. Jag brukar bara öppna luckan för att släppa ut värmen i lägenheten, men jag skulle även kunna stänga av den tidigare, samt laga mer mat varje gång ugnen/spisen ändå är uppvärmd. 

Det kanske är orimligt att tro att jag ska kunna minska ännu mer, speciellt med tanke på att det snart kommer vara mörkt nästan hela tiden när jag är hemma. Hur mycket el använder ni i genomsnitt?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar