12 augusti 2015

Supersparar

Jobbkläder införskaffas och jag har inte alls vant mig vid de nya högre boendekostnaderna, så nu behöver vi spara i någon ände för att återfå någon form av känsla av kontroll över tillvaron :) Elexperimenten är i full gång, och jag väntar med spänning på nästa räkning.

De största utgiftsposterna kan jag inte göra mycket åt just nu, det kostar vad det kostar, och att punga ut många tusenlappar för ett par kögkvalitativa kostymer kommer absolut löna sig i längden... så vad göra? Vända och vrida på de mindre kostnaderna förstås! :)

Kaffe

First up är kaffet. Sedan jag bytte till presskannan jag fyndade i korridorsköket har jag druckit relativt jättedyrt kaffe (97,80 kr/kg) eftersom det är det enda ICA har att erbjuda när det gäller grovmalet + ekologiskt + Fairtrade (?). I och med att glaskannan kraschlandade i diskhon för några veckor sedan (och jag inte alls vill köpa en ny just nu) är det här ett perfekt tillfälle att temporärt använda kaffebryggaren igen och testa billigare kaffesorter. Förutsatt att jag håller mig till oblekta filter i kartongförpackning så känns det fortfarande helt okej ur skräpsynpunkt.

Hårfärg

För att slippa plastmössor, handskar, penslar och annat köpte jag en annan hårfärg denna gång - en påse örtpulver och inget annat. Tyvärr blev det rött snarare än brunt, och min bästa noobgissning är att den innehöll för mycket henna och för lite indigo för mitt hår som egentligen är ljusblont. Jag hade sparat några kronor om det hade funkat, men inte speciellt många.

Det första paketet från Radico är inte ens slut än, så det är verkligen kostnadseffektivt om än inte skräpeffektivt. 119 riksdaler för 15 månaders perfekt hårfärg är banne mig inte illa, och om jag inte missminner mig helt så kostade den bara 99 kronor för ett drygt år sedan. 

Mat *Eat ALL the Things!*

Sedan jag blev med eget kök och därmed gigantiska förvaringsutrymmen har jag fallit lite i fällan att vilja fylla dem. Det är inte alls fullt, men jag har mer mat hemma än jag någonsin haft tidigare. Detta betyder inte att jag äter mer (eller?), men hamstrandet syns på matkontot ändå (inte första gången jag önskar att jag gillade havregrynsgröt). Jag har även en tendens att välja Saltå Kvarns kartonger framför ICAs billigare plastpåsar när det gäller bönor och linser, bara för förpackningsmaterialets skull. Det där sista vill jag inte ändra på även om det sparar pengar, så vad jag kan göra är att äta det som finns hemma istället för att hela tiden fylla på.

De fyllda skåpen gör att det är lite svårt att jämföra de matrelaterade utgifterna med tidigare månader. Jag brukade handla en gång i veckan och bara det jag behövde... nu är det lite längre till mataffären och äggkartongen innehåller hela 15 ägg, så jag försöker handla varannan vecka istället. Affären är enorm och helt fantastisk jämfört med min gamla lilla pluttenuttiga ICA Nära. Det större utbudet gör att det är väldigt enkelt att stoppa ned både det ena och andra i korgen, främst Urtekrams vaniljpulver och diverse andra kryddor, flera sorters bönor och mjöler och annat jag aldrig testat förut.

Inte så att basen har ändrats nämnvärt, jag äter fortfarande mest bönor, linser, diverse gryn, rotfrukter, lök, ägg, bananer, russin och yoghurt. Maten blir alltmer spännande i takt med att jag vänjer mig vid att ha eget kök, men jag tror att det mest beror på mer frikostigt användande av kryddor. En relativt liten kostnadsökning, alltså.

Nu när jag har utrymme skulle jag kunna knata till Saltås butik på Söder igen och handla säckvis med linser, ris, bönor, mjöl och annat till förmånliga priser. Vandringsryggsäck på, så är helgunderhållningen fixad! :)

Resor

Det har varit ett hiskeligt farande med SJ fram och tillbaka under våren, och flytten innebar att SL-kort behövde införskaffas igen. Det svider rejält. Om jag på något vis kan cykla och/eller gå till jobbet åtminstone ibland så vore det en stor lättnad, men det återstår att se. Det är absolut värt att undersöka innan jag pungar ut med över 8000 kronor för ett årskort. Även om det är billigast givet att man åker minst två resor per dag under hela året så kan mycket hända på ett år!

Om det är något jag lärt mig under exjobbet så är det att promenaderna till och från jobbet (40 min enkel väg) är det bästa sättet att vakna till liv, andas frisk luft och liksom få motionen på köpet. Även när det spöregnar, vilket det trots allt gör relativt sällan. Givet att man kan hitta en mindre trafikerad väg så är promenad det bästa sättet att ta sig någonstans!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar