21 augusti 2015

Glömde en "liten" sak

Trots att jag tyckte att jag var så noga med att hålla koll på vad som kom in i hemmet under flytten så lyckades jag glömma den (nästan) största saken av alla - tvättmaskinen. Kanske för att den redan fanns i lägenheten, men bara genom att inte propsa på att tidigare hyresgäst skulle ta den med sig så blev den ju faktiskt min.

Hur är det egentligen med små toppmatade tvättmaskiner som tar två timmar på sig att virvla runt en helt vanlig 40-maskin, drar de mer el än de stora monstren där samma program tar 23 minuter? Det är verkligen ingen skillnad på tvättresultatet.

Det är lätt att bli lat. Istället för att bära ned tvättkorgen tre trappor så känns det motiverat att saken i badrummet står och brummar en halv dag. Egentligen är den helt överflödig, speciellt som jag kan spara både tid, pengar och el (?) genom att hålla mig till bokade tvättider i den gigantiska gemensamma tvättstugan.

Dessutom har jag svårt att avstå från att tumla handdukar i 45 minuter ungefär en gång i månaden. Fy skäms jag vet, men allting annat kan gott lufttorka. Jag har försökt att stryka dem eller bara låtit dem lufttorka, men det är inte samma sak... nog för att det egentligen duger, jag kommer trots allt ihåg knäckebrödshanddukarna från fritids torkskåp när jag vara liten ;)

Här måste jag även få slå ett slag för tjocka kvalitetshanddukar - de håller form, färg och mjukhet i en evighet, och om man friserar de trådar som trots allt kommer sticka fram efter ett tag så kommer de vara lika fina om fem år, om inte längre. Vanliga tunnare frottéhanddukar (vare sig de är inköpta på IKEA, Hemtex eller nåt annat) kan slänga sig i väggen. Ekologiska Vide från Åhlens rekommenderas om inget hänt mer än färgbyte sedan jag köpte mina. Såhär i efterhand fattar jag inte hur jag kunde tycka att de var dyra!

I övrigt tvättar jag varannan vecka ungefär, två 40- och två 30-graders maskiner och så är alltihop klart. Jag har inte märkt någon som helst skillnad sedan jag slutade helt med 60-gradersprogram, förutom att allting håller längre utan att noppra eller tappa färg och form. Egentligen har jag fortfarande så mycket kläder att jag skulle klara mig med att tvätta en gång i månaden - det hänger bara på underkläder och eventuella gästhanddukar :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar