07 juli 2015

Flyttens tomtesteg

Bostadssökande, jobbsökande, exjobb, dödsfall och flytt har upptagit all min vakna tid och lite till den senaste tiden... det kliar i fingrarna efter att skapa något, vad som helst! Sticka, sy, måla, rita... bara ge mig nåt praktiskt att göra! (:

  • Jag har aldrig anlitat flyttfirma förut (förra gången hyrde vi lastbil), men nu har jag lärt mig att en avsaknad av tejp innebär att de plastar med femtielva lager tjock plastfolie. Tack och lov gällde det bara byrån (trodde i min enfald att de skulle ta ur lådorna).
  • Finns det några alternativ till tejp för lådor och dörrar som annars går upp? Nog för att det finns papperstejp, men det är fortfarande klister på (dvs. kan inte återvinnas).
  • Jag är rätt nöjd att jag inte behövde köpa några fler flyttkartonger, men jag behöver definitivt rensa mer i mina nya gömmor! Fortfarande alldeles för många random dekorationer, ljuslyktor, lampor, pärmar och annat. Samlingen av anteckningsblock minskar dock stadigt, och pennorna börjar närma sig ett läge där jag nog faktiskt behöver åtminstone en vanlig kulspetspenna. Flyttkort ska tillverkas av material jag redan har, och en megarensning till lär inträffa inom kort!
  • Flytten har även inneburit individuell elmätning (äntligen!) så där försvann en pryl från önskelistan! Det hade dock varit spännande att veta vad jag använde på mina 17 kvm som jämförelse...
  • Jag överväger på allvar att skaffa Bokashikompost, trots plasthinkarna. Den största frågan är fortfarande vad jag gör med överbliven jord om det blir för mycket. Räknar med ca 32 liter/månad... någon i Stockholmstrakten som är intresserad av prima ekologisk jord till trädgården eller krukorna? Balkongen är liten, även om jag nu faktiskt har en :)
  • Jag har äntligen bytt till LED-lampor, åtminstone i två taklampor. Det lyser så fort man trycker på knappen igen! ;)
  • Det är väldigt trevligt att åka tåg. Smakar det så kostar det, men det får det vara värt för samvetets och miljöns skull. Extra bonus att jag inte behöver sova för att inte må illa! Snälltåget som jag hamnade på sist är säkert inte lika energieffektivt som nyare tåg, men nostalgivärdet var skyhögt, och det är på något sätt lite gulligt och betryggande att de gamla tågen fortfarande tuffar och går :)
  • Den senaste tiden har telefonförsäljarna varit ovanligt ihärdiga, så äntligen fick jag ändan ur och nixade mobilen. Upp till bevis!
  • Här om dagen kom jag mig äntligen för och rensade så det stod härliga till bland bloggarna jag följer, 40+ är liksom inte hållbart (eller ens relevant längre)...
Flytten har inneburit en hel del nya och utrensade saker, och ett megakaos till lär inträffa inom kort. Man blir nog aldrig färdig, bara bättre, mer medveten... att tro att man ska bli färdig med in- och utandet av saker är nog lite som att tro att det är önskvärt att någon gång sluta förändras.

Ytterligare två konserveringsburkar har lagts till samlingen, och drömmen om det plastfria och transparenta skafferiet, kylen och frysen kommer närmare :)

Vecka 21-22
In: 0
Ut: 0
Netto: 0
2015: -2664

Vecka 23-26
In: 160
Ut: 203
Netto: -43 
2015: -2707

Vecka 27
In: 0
Ut: 0
Netto: 0
2015: -2707

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar