25 april 2015

Hur slow kan ett par jeans bli?

Efter fredagens kritiska garderobstankar har jag riktat in mig på jeans. Jag har ett par slitna ljusgrå och ett par för stora mörkblå Zoul Skyscraper slim, inköpta på MQ 7/8 respektive 15/10 2012 (ibland är det rätt fiffigt att vara medlem). De är av samma storlek, märke och modell, men medan de grå fortfarande (typ) passar, så är de mörkblå alldeles för stora, förutom vintertid med tjocka långkalsonger eller strumpbyxor under (praktiskt... ibland). Det är inga hål i något, men de grå har liksom tappat formen och ser allmänt dassiga ut.

Är 2.5 år en lång livslängd för tunnare stretchjeans bestående av 98% bomull och 2% elastan om vi gissar att jag använt dem i drygt ett helt år var, inte vänt på dem vid tvätt, och torkat i tumlare eller torkskåp (bättringspotential!)? Generellt skulle jag vilja säga nej, om det inte vore för att de bara kostade 399 kronor, men vad vet jag. Det jag är mest nyfiken på just nu är om det lönar sig att köpa ett par dyrare jeans i tjockare kvalitet med samma fiberblandning, eller om jag ska satsa på något helt annat.

Monkee Genes 7/8 Skinny Silhouette Bamboo Washed
Jag var lite inne på Monkee Genes ett tag, men deras jeans är så satans långa (och generellt stora för mig som ofta behöver storlek 32-34 i byxor och kjolar (mini på höjden och bredden..?)), förutom 7/8 Skinny Silhouette Bamboo Washed som bara är "normalt mycket" för långa. Den där sista lilla washed-delen är det som får mig att dra öronen åt mig hållbarhetsmässigt. Istället lutar det nu åt ett par Nudie Jeans High Kai Twill Navy (otvättade) i 98% ekologisk bomull och 2% elastan.

En av de stora frågorna är hur det står till med kemikalienivåerna i dem - innebär tvättade alltid mer kemikalier, och är otvättat en garanti mot de värsta? Det enda jag hittar om färgningen är ett litet citat i en artikel från 2010, förutom larm om höga halter DMF 2009.

– Folk ser sig blinda på bomullen, men glömmer resten. Många företag använder sig exempelvis av ekologisk bomull, men sedan förstör kemikalierna allting. Hos oss färgar vi bara med saker som är bra för naturen, säger Patrik Nilsson.

Eftersom bomull alltid är bomull - ekologisk eller ej - så får de mer än gärna hänga med i tio år eller mer med nästan daglig användning. Är jag helt ute och cyklar då? När vi pratar om fast fashion så handlar det i vanliga fall om plagg som används en eller två gånger, nya kollektioner varje vecka, etc. men hur slow kan ett par jeans bli, om vi räknar i livslängd där de inte ser fransiga och lappade och lagade ut? Efter den tiden kan man naturligtvis laga och fortsätta använda dem ändå, men de tappar statusen som snygg-/jobbyxor vid det laget, i likhet med de jag redan har.

Nudie High Kai Twill Navy

Sedan är jag inte riktigt lika lyrisk över material som bambu, viskos och liknande längre efter att ha läst om vilka behandlingar som krävs för att det överhuvudtaget ska bli mjuka tyger av det hela. Det är fullt möjligt att jag är helt ute och cyklar där också, så ni får gärna bidra med era egna kloka tankar och funderingar i kommentarerna :)

Att hitta ett par begagnade jeans som verkligen passar känns som en överväldigande och tidskrävande övning jag inte vill ge mig in på just nu, så nyköp med planer på lååång hållbarhet och i möjligaste mån miljö- och arbetarvänligt står på önskelistan! Nudie får definitiva pluspoäng för 100% ekobomull, allmän transparens, villkor, koncept, råd, gratis lagning, och rabatt vid inlämning.

Det är fasen inte lätt det här..! Nudie rådenimjeans där jag ignorerar tvättråden och tvättar i låg temperatur + vädrar innan första användningen, kanske..?

Alla ni som försöker leva efter devisen att köpa kvalitet och ta hand om era kläder på bästa sätt - hur länge förväntar ni er att olika plagg ska hålla?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar