25 mars 2015

Skräpkollen: vecka 4

Skräpkollen: vecka 1
Skräpkollen: vecka 2 
Skräpkollen: vecka 3

Bara en enda gratistidning i posten den här veckan! :)

Sopor
  • 2x kvitto (Hemköp, ICA)
  • 5x klädrulleremsor
  • Trasig plastmössa (hårfärg)
  • 2x servett (restaurang, våffelkalas)
  • 2x fruktklistermärken
Återvinningsbart
  • Mjölkpaket
  • Äggkartong
  • Post: Tidning (Dagens industri Y)
  • Rucolapåse
  • 3x karamellomslag (plast)
Komposterbart
  • Kaffesump
  • Tesump
  • Äggskal
  • Bananskal
  • Äppelskrutt 
  • Apelsinskal
  • Ruttet rucolablad
  • Morotsändar

REFUSE
En och en halv klädrullar kvar, sedan blir det till att skaffa en riktig klädborste! Mest är det faktiskt sängkappan som liksom suger åt sig allt som finns.

Jag behöver uppenbarligen jobba på medvetenheten när det gäller resor, restaurangbesök och liknande, speciellt när jag är trött eller stressad. Det är lätt att låta bli saker genom att inte ha dem hemma, men när det läggs fram mitt framför näsan på en... speciellt påskägget på jobbet blir väldigt lockande sent på eftermiddagen, och ärligt talat glömde jag helt att inte använda servetterna. Träning ger färdighet!

Plastmössan som av allt att döma var gjord till en färgning räckte till fem sådana innan gummibandet lossnade helt. Jag försökte i alla fall... örtfärgen i sig är jättebra men säljs med mössa och onödig pensel. Undrar om det som är kvar fungerar utan mössa..?

REDUCE
Bara en tetra den här veckan också, och tills jag lär mig leva utan grädde och mjölk så är det nog det bästa jag kan åstadkomma.

REUSE
Äggkartongen sparas som vanligt till såkrukor, och tidningen till soppåse. Plastmössan kom tyvärr till slutet av sin återanvändningsbara tillvaro, men den fick jobba för det ;)

RECYCLE
Jag har ätit väldigt mycket sallad, ägg och gröt, så lever vidare på resterna av förra veckans berg av matförpackningar... det lär alltså bli fler igen nästa vecka.

ROT
Inga konstigheter. Ett enda litet dåligt rucolablad hittade jag i påsen, annars är det bara helt oätbara delar som hamnat här. Så lärde jag mig att rucola (italienska) heter senapskål på svenska... varför står det inte det på påsen?

Kommentar
Lite slarv, "nya" situationer i vilka jag inte tidigare har reflekterat över skräp... Kvitton och fruktklistermärken är bara att ta för vad de är, de lär inte försvinna imorgon. Däremot noterade jag att ett större antal människor fortfarande skriver ut sina buss- och tågbiljetter (?). Själv har jag åkt biljettlöst i flera år nu, och bokningsbekräftelsemejlet dög utmärkt som underlag när jobbet betalade för en av dem. Vilken annan anledning kan det överhuvudtaget finnas för människor som i andra näven håller en smartphone?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar