02 februari 2015

Skratta, gråta, rysa, acceptera eller reagera? (alt. Vad i helvete..?)

Förra året närvarade jag vid en gästföreläsning med Ebba Carbonnier, som jag förstått det projektledare för bygget av nya KI. Hon bad oss att kontakta henne om vi skulle komma på något alls som skulle kunna hjälpa dem med projektet. Om jag hade läst Döden i grytan så hade jag garanterat valt att kommentera följande lilla "detalj":

"I Stockholm tog Sodexo över centralköket på Karolinska i Solna, men när det skulle läggas ned och den nya SoFresh-tekniken infördes flyttades istället hela produktionen av plastförpackade matlådor till Sodexos nya matfabrik i Märsta.
    Trenden med fjärrproducerad mat är så stark att i planerna för Nya Karolinska ritade man inte ens in ett kök i det som ska bli norra Europas modernaste sjukhus. 
Då blir det naturligtvis dyrt den dagen politikerna vill gå tillbaka till lokalt producerad mat eftersom helt nya kök måste byggas upp från grunden." [1]

Skratta eller gråta? Jag minns själv Sodexomaten från gymnasietiden - vi fyllde oftast ut den smaklösa kosten med Delicatobollar och varm choklad från automaterna, de gånger vi inte gick och köpte baguetter och aioli som intogs sittande på golvet i korridoren. Vår engelskalärare tyckte till och med att vi skulle ha extra mat i våra skåp så att vi orkade med undervisningen.

En kvalificerad gissning är att Sodexos mat inte blivit bättre sedan de förpackat den i plastlådor där allting värms i en enda sörja till 90 grader. Men framför allt - hur kan vuxna människor bygga ett gigantiskt sjukhus utan att ens planera för någon sorts matlagning - nu eller i framtiden?

Jag hoppas att jag aldrig behöver vård under en längre tid. Den torra ostmackan och saftsåsen jag erbjöds för 15 år sedan var illa nog, speciellt som jag mådde riktigt dåligt efter operation. Jag vill inte ens tänka på risken för en längre vistelse för mig själv, en familjemedlem eller vem som helst för den delen! Det allra minsta man borde kunna kräva om man blir riktigt sjuk är väl ändå god mat?


[1] Ennart, H., Nilsson, M-E.: Döden i grytan: om vår rädsla för riktig mat. Ordfront
    (2010)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar