04 februari 2015

Det (nästan) giftfria badrumsskåpet

Jag skrev om det giftfria håret här om dagen, och tänkte följa upp med resten av badrumsskåpet. De av er som hängt med ett tag kanske kommer ihåg mardrömsbilderna när jag startade mina utrensningar. Om inte, en "liten" del som påminnelse:


Det känns nästan overkligt, men jag har inte testat en enda produkt som inte höll måttet, utan har i princip gått direkt från femtio flaskor kemikalieklet till dagens produkter. Jag använde solrosolja ett tag (vilket fungerade bra) men gick sedan över till olivolja för att det är det jag brukar ha hemma. Egentligen går den bra till läpparna också, men det är lättare att bära med sig något i fast form. Jag skulle kunna använda hårtvålen till all tvätt, men det får vänta tills jag har lite mer pengar att röra mig med.

Det svåraste att sluta med har varit tops, jag har fortfarande några kvar men sedan tänker jag försöka nöja mig med att tvätta öronen vid behov. Bomullsrondeller behöver jag inte längre, men har nästan ett helt paket kvar som nu istället får hamna i kategorin medicin/första hjälpen. Naturligtvis har jag kvar hårborste, kammar, rakhyvel och annat som inte är förbrukningsprylar, och även om jag helst skulle vilja ersätta all plast nu nu NU! så kommer de att få hänga med tills de går sönder ;)


Förbrukningsvaror i mitt badrumsskåp:
  1. Aleppotvål: händer, ansikte, kropp, rakning
  2. Sheasmör: läppar, händer
  3. Hårtvål: hår, ansikte i enstaka fall
  4. Ekologisk olivolja: återfuktning för händer, ansikte, kropp och hår
  5. Egen deo (sheasmör, olivolja, bikarbonat, arrowrot, eterisk olja)
  6. Örthårfärg
  7. Tandkräm
  8. Bambutandborste
  9. Polerfil 
  10. Rakblad
  11. Vid behov (max 1 gång varannan månad): bikarbonat som ansiktsskrubb, olivolja och strösocker som kroppsskrubb
Målet har inte bara varit att eliminera konstiga kemikalier, utan även att minimera förpackningsmaterial och transporter av överflödigt vatten. Som ett led i detta vill jag testa Lush förpackningsfria hennakakor istället för hårfärgen ovan (som innehåller onödig pensel och instruktioner). Polerfilen försöker jag vänja mig av med, men det går sådär. Även om jag slutat med nagellack så gillar jag fortfarande hela, snygga lite längre naglar (: Ett annat framtida projekt blir att hitta en plastfri rakhyvel när den jag har till sist ger upp.

Jag saknar inte en enda av de produkter jag slutat använda (ingenting återstår förutom polerfil och rakblad), och mitt hår och min hud har aldrig mått bättre. Tänka sig att det får lov att vara så enkelt som detta! Vem började knöla till det och fick med sig resten av världen? Till och med mitt tunna trasiga hår och min torra hud har rättat till sig, vilket har resulterat i att jag knappt använder något smink längre (men det är en annan historia och fortfarande work in progress).


Några ord om den däringa tandkrämen...

Jag vet fortfarande inte vad jag ska tro om fluorets vara eller icke vara i tandkrämen, och jag är inte heller bekväm med övriga ämnen den innehåller. Jag växlar mellan en fluorfri från Kingfisher och en vanlig svanenmärkt (ACTA) i väntan på någon sorts beslut. Nästa tandläkarbesök kommer bli spännande.

Det enda jag kan säga är att jag brukade ha känsliga isande tänder - min tandläkare sade att jag borstade för hårt och att det enda jag kunde göra var att ösa på med så mycket fluor som möjligt i form av tandkräm, munskölj och fluortuggummi. Sedan jag slutade med munskölj och tuggummi, drog ned på mängden tandkräm och skaffade en mjukare tandborste har besvären försvunnit helt. Dra vilka slutsatser du vill av det, men för egen del har Flux och Fluorette i alla fall lämnat mitt liv helt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar