02 oktober 2014

Minimalistisk(are) packning

 
Jag äger en sådan där gigantisk jag-ska-flytta-och-aldrig-komma-tillbaka-resväska. Den brukade hänga med hemhem varje sommar då jag var borta i ungefär en månad tillsammans med samtliga krukväxter. Om jag åkte hemhem över helgen eller en vecka var det med proppfull resväska med hjul av handbagagestorlek samt större handväska. Jag packade definitivt enligt den gamla scoutdevisen alltid redo (skyll inte på mig, den fastnade i huvudet redan vid åtta års ålder!) och utifall-att-kanske-eventuellt-blir-det-världskrig.

Efter några år på detta vis blev jag alltmer frustrerad över alla kläder som kom hem igen oanvända och det eviga släpandet på tung packning. Lite som hajkerna med milslånga vandringar när jag alltid hade med mig för mycket saker (däremot frös jag nästan aldrig och det var inte jag som satt i ett dike och tjöt i högan sky av trötthet).

Idag klarar jag en helgresa (1-3 dagar) med en enda stor handväska. En fullproppad sådan, men trots allt bara en som kan slängas över axeln och inte ens behöver lämnas i bussens bagageutrymme. Naturligtvis skadar det inte heller att "toalettsakerna" nu består av två fasta tvålar och en liten sminkväska :)

Än så länge har jag bara lyckats sakna mina löparskor en enda gång. Man kan tydligen klara sig utmärkt med väldigt få saker. Det är helt fantastiskt hur mycket trevligare det blir att resa när packningen inte väger mer än den vanliga skol- eller jobbväskan! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar