12 september 2014

Skräpfrihet och återanvändning

Det är lätt att bli lite hemmablind när man väl har börjat återvinna allt som går, och insett att >95% av det "faktiska" skräpet är komposterbart och därmed inte alls skräp egentligen. Svårare är att sedan ta steget att radikalt minska på återvinningen, dvs. faktiskt på riktigt minska det avfall man producerar. Återvinning är ju trots allt ingen slutgiltig lösning på problemet.

Som lägenhetsboende är det enda jag kan göra åt komposteringsdelen att se till att flytta till ett ställe där det finns kompost nästa gång - gärna en som tar allt från trädgårdsavfall till ben och bomullsludd från tumlaren.

Vad är det då som hamnar i återvinningen och vad gör man åt det? Ett första steg kan ju vara att försöka använda allting en gång till innan det återvinns (inom parentes sånt som jag verkligen borde sluta köpa helt... lat, fattig, you name it, egentligen finns inga ursäkter). Det är naturligtvis inte optimalt, men ibland måste jag påminna mig själv om att minsta lilla förbättring är bättre än inga alls.

Toarullar, äggkartonger, tetrapak, tidningspapper (tomataskar, leverpastejburkar)
Sladdhärvaorganisationssystem, minikrukor att så fröer i, grodda potatis på

Glasflaskor från typ ättika, saft och olja
Vattenflaska, vattenkanna, karaff, vas, förvaring av små nötter, frön, egen ketchup, nötmjölk, saft - finfina när väl etiketterna är borta (olja är tricket)!

(Bubbelplast, skumpeanuts, omslagspapper, kartonger, wellpapp)
 Slå in paket, packa flyttlådor

Plastflaskor, plastpåsar, mjukplastförpackningar, (godispapper)
Här har jag en hel del att jobba på. Hur undviker man alla utan att bli husmor på heltid och på något magiskt vänster hitta all mat i lösvikt? Hur man än vänder och vrider på det blir plast aldrig positivt.
 
Jag har gjort stora framsteg på plastpåsfronten, matförpackningar är desto svårare - speciellt om man vill handla ekologiskt. Mjölkpaket blir utmärkta sålådor, men där har vi hela problematiken med att tetrapak består av typ sju olika lager papper, plast och metall som kräver mer energi att separera än att tillverka. Mjölk, grädde, yoghurt, fil, gräddfil, krossade tomater... alltså jag är inte beredd att ge upp alla dessa och de säljs liksom inte i annat format i det här landet vad jag vet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar