26 september 2014

Hur hälsosamt är kött

http://www.svtplay.se/video/2246801/vetenskapens-varld/avsnitt-1-hur-halsosamt-ar-kott


Notera speciellt att Livsmedelsverket rekommenderar 100 g kött om dagen (!). Alltså ett paket bacon brukar vara 140 g. Ät en enda tunn skiva skinka på frukostmackan, en liten hamburgare till lunch och vegetarisk middag så kanske du klarar dig... 100 g är typ ingenting, och trots att jag aldrig sett mig som storkonsument av något mer än kaffe och te (periodvis) så kan jag garantera att jag åt mer än så förut. Hur många är det inte som äter kött minst tre gånger om dagen - lägg till det de som äter mer än de ser ut att kunna få i sig (jag) och vi har en relativt blygsam medelsvensson på studentbudget som fortfarande äter för mycket kött.  

Nu säger jag inte att vi nödvändigtvis ska lita på Livsmedelsverket, men det sätter definitivt köttkonsumtionen i ett nytt perspektiv. Efter avsnittet ovan hoppas jag att vi är överens om att det är dags att se över sina vanor och reflektera över att vad "alla andra" gör trots allt inte är det bästa för dig (eller dem).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar