09 september 2014

Trial & error + ett försök att tänka några varv till

Zero Waste Home är en helt fantastisk blogg som tillsammans med exempelvis Familjen Fri och många andra med sparsamhets-, enkelhets- och eller miljöperspektiv verkligen har fått mig att fundera över alla prylar jag har samlat på mig genom åren och andra som jag fortfarande tycker mig behöva. Andra med total rensningsmani är både inspirerande, roliga och träffande.

Vad är ett bra köp? Det är inte helt lätt att försöka baka samman livslång sparsamhet, ansvarsfull konsumtion och ett långsiktigt mål om total skräpfrihet, det är alltid någon av dessa delar som försöker ta överhanden och så blir det fel i alla fall.

I mitt nya liv som sparsam student som tycker om både varma koffeinhaltiga drycker, borde få i mig mer vatten dagligen och vill eliminera all plast i kontakt med mat (gärna all plast period) var ju mitt första steg att sluta med take away-kaffet. Fet peng sparad.

Nästa problem var att ta med kaffe och vatten till skolan och andra aktiviteter. Min rostfria termosmugg med lock och botten helt i plast var lite för liten och sådär stabil efter en tappning och idogt användande. Lockmaterialet gjorde att uttnyttjande av medföljande femårsgaranti inte lockade. Däremot etablerade jag en ny vana som fungerade ganska bra - morgonkaffet ersattes av vatten under dagen i en och samma mugg.


Under en period kompletterade jag vattenintaget med en saftflaska i glas för att muggen var för liten. Det fungerade super ett tag, men metallkorken på saftflaskan var inte gjord för den typen av användning och började släppa ifrån sig svarta flagor av något obestämbart.

Sedan blev jag typ upp över öronen förälskad i Klean Kanteens Reflect för att den endast består av rostfritt stål och bambu (så vitt jag förstår är det senare dessutom bara dekoration). Deras livstidsgaranti lockade också, även om den knappast behövs (antagligen därför de har den).

Men så behövde jag ju fortfarande en termosmugg. Det krävdes många varv innan jag kom fram till att en enda termosmugg faktiskt kan fylla både vattenflaska- och kaffemuggsfunktionerna. Kravlistan var vid det här laget ganska lång; minst 0.5 liter utan att bli gigantisk och otymplig, plastfri, håller värmen en hel dag, helt vattentät, livstidshållbarhet och gärna livstidsgaranti, estetiskt tilltalande...

Det visade sig naturligtvis att det inte finns en enda produkt som uppfyller hela den listan. Genom att revidera plastkravet till "plastfri insida" lyckades Klean Kanteen Insulated och jag har därmed en termos som är stor nog att fungera som just termos och vattenflaska samt liten nog att fungera som termosmugg.

Vips har minst tre funktioner uppfyllts av en enda produkt som kommer hålla en livstid!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar