28 juli 2014

Tomtesteg #16

http://lessebopapper.se/Under semestern rensade jag i alla fotoalbum och klippböcker vi har från samtliga släktingar. Hamstergenerna verkar ha gått i arv sedan 1800-talet (när började "finare familjer" ta med barnen till fotografen i nya obekväma kläder första gången?), så det blev en hel del. Naturligtvis slängdes inget av vikt, släktforskningen har tagit fart på allvar och allt från bilder på mormor i bästa 50-tals barbiestil till min morfars farfars vitsord efter anställning som stalldräng - handskrivet med stålspets med arbetsgivarens sigill i rött lack på papper från Lessebo handpappersbruk (<--- reklam!! (: ) med vattenstämpel - sparas omsorgsfullt och nyorganiserat i de tre album som blev kvar.


Efter tre dagar kändes det som att jag stod upp till midjan i framkallningsvätska och händerna åkte tidsmaskin tillbaka till fotokursen på gymnasiet. Men nu är det gjort! Jag har några idéer om vilka de allra äldsta fotografierna föreställer - inte så svårt med tanke på att större delen av släkten på den tiden bestod av hemmansägare, torpare och drängar i olika skepnader. Men det kan vi spara till en annan gång, för just nu är slutsatsen att vi nog förgiftat naturen lite till genom att göra oss av med hundratals fotografier. Rensningsmässigt super, men ytterligare en fråga sticker fram trynet - hur gör man sig bäst av med foton? Skit in, skit ut, så även denna gång (påminn mig inte om alla plastfickor från 50-talet och framåt).



Jag börjar även få lite perspektiv på tillvaron gällande mitt eget lilla privata bibliotek... det finns faktiskt en hel del som jag inte ens kan tänka mig att jag kommer vilja läsa igen. Dags att pallra mig iväg till Myrorna innan höstterminen drar igång - tomma platser i bokhyllor, byråer och garderober är inte farliga! ;)



http://www.ullcentrum.com/visa_produkt.asp?id=873&t=Petrol
Slutligen har jag börjat fundera kring det här med kläder. Jag har redan shoppat kvalitet framför kvantitet i minst fem år, men drar man in perspektiven material och kemikalier så har jag inte mycket att komma med. Möjligtvis på strumpfronten där jag har ett pågående projekt att byta ut det mesta till hemstickat av 100% ull och kanske bambu (ingen bomull här!). Men då blir ju samtidigt frågan vad man använt för att färga garnet, något som i många fall är svårare att få reda på än att ta reda på vad "tvål" innehåller. Ibland känns det som att man måste vara kemist, biolog och fysiker med stora mått allmänbildning på toppen för att förstå någonting i världen, men än så länge tar jag det som en intressant utmaning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar