29 juli 2014

Stickframsteg!

Gjorde en liten inventering i garnkorgen och upptäckte att jag hade inte mindre än tre påbörjade projekt som inte fått någon uppmärksamhet sedan i vintras. En långhelg i extrem hetta resulterade i tre färdiga sockor och tre påbörjade eller fortsatta. Så småningom blir det två par i min egen storlek och ett par gigantiska herrsockar (stl 47+) som kommer skänkas till Stockholms hemlösa via Hjälpstickan när det blir säsong för stickat igen.


Strumpor är för övrigt hur jag lärde mig att sticka - några videoklipp och en underbar bok vid namn Knit Socks! av Betsy Lee McCarthy senare har jag stickat minst tio par i olika mönster och tjocklekar, och förstår inte alls varför fölk tycker det är så svårt med hälar - det är en sådan där typisk sak som helt oförtjänt fått så dåligt rykte att folk som inte ens kan sticka "vet" att det är svårt! Alltså det är som med allting annat - hitta ett mönster och följ det, det är inga som helst svåra metoder som krävs (endast rät, avig och en sorts minskning) och i övrigt är det ju bara att läsa innantill - det finns ingen anledning att sticka tubsockar utan häl med horribel passform (:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar