25 maj 2014

Veckans tomtesteg #11

Vecka 11 redan! Det är nog dags för en liten sammanfattning av framstegen snart, efter nästa veckas tenta smäller det kanske :)
  • Sladdhärvan efter tre datorer, fyra mobiltelefoner och diverse andra elektronikprylar har rensats och märkts (nuvarande telefon och laptop SKA hållas i användbart skick längre än de tidigare, därmed pasta!).

    Alla som används regelbundet förvaras i en låda i varsin tom toapappersrulle, alla andra ligger prydligt hoprullade i en enda låda ihop med hela samlingen garantibevis, användarhandböcker och sånt. Inga fler ormbon eller "var i #%&...?!" och mindre frustration är alltid bra!
  • Sakta men säkert byts de nödvändiga förbrukningsvarorna ut mot bättre alternativ som i vissa fall till och med eliminerar själva förbrukandet (ImseVimse ftw).

    Just den här veckan har jag blivit med aleppotvål (dusch-/hand-/ansiktstvål, ev. shampo), rent sheasmör (lotion/handkräm/ansiktskräm/läppbalsam), deo med 4 ingredienser och örthårfärg. Fungerar bra än så länge och samtliga kostar mindre än de jag brukade använda!
  • Mellan långa skoldagar har jag räknat lite på vad mina gamla vanor kostade och vad de nya förmodligen kommer bidra med varje år. Mycket trevlig läsning (jämförelsen, alltså...)!

    Det som slår mig mest när jag ser tillbaka på vad jag lagt pengar på under de senaste fem åren är att jag får så galet mycket mer mat för pengarna nu, jag äter mer och mycket mycket bättre för mindre pengar, helt enkelt. Jag funderar också på hur hårt jag temporärt landade i den typiska fällan riggad för datornördar (att leva på skräp och vara vaken dygnet runt - man får mycket gjort men sheesh vad man inte mår bra).
  • Jag har även vänt på alla galgar i garderoben i ett försök till samma klädutmaning som så många andra redan skrivit bättre om. Poängen är att ta reda på vad jag faktiskt använder under ett år.

  • Bäst av allt den här veckan är att vi är klara med ett matteprojekt som påbörjades för läääänge sen. Att slutföra jobbiga saker är obeskrivligt skönt. Ett steg närmare examen!
På tal om att ta hand om och laga grejer längtar jag efter några lediga timmar där jag kan tvätta, laga och idka allmän cykelvård. Det är dags nu, den är verkligen jättefin, bara bortglömd, smutsig och övergiven, bara för en pyspunka av än så länge okänd anledning. Man kan (lära sig) om man vill och jag vägrar lämna in den och byta däck och hela kalaset om det inte verkligen behövs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar