03 april 2014

Värdelösa prylar: Alpro mandelmjölk


Ibland hittar jag prylar som jag inte vet om jag ska skratta åt eller gråta över. Ett bra tag nu har jag tänkt minska intaget av mjölkprodukter bara för att se vad som händer. Mitt största dilemma är nog mjölk i kaffe, te och gröt. Mjölk och grädde i maten kan lätt bytas ut mot egen kokosmjölk eller tetra  (konservburk = BPA-urk (ha, BPA på burk :P)), och mackor skulle jag må bra av att äta färre av i alla fall. Men mjölken... jag gjorde ett lamt försök med Alpros mandelmjölk för några månader sedan - det gick sådär. Idag hittade jag förklaringen:

Ingredienser Alpro osötad mandeldryck: Vatten, rostad mandel (2%), trikalciumfosfat, havssalt, stabiliseringsmedel (fruktkärnmjöl, gellangummi), emulgeringsmedel (solroslecitin), vitaminer (riboflavin (B2), B12, E, D2)

2% mandel. Två. Procent. De är i alla fall ärliga och det är lätt att hitta när man vill. Go Alpro. Inte. Det blir till att göra egen, men vad göra med all mandelmassa som blir över..? Semlor kan man ju inte baka varje vecka. Eller, jo..? (: Kanske går att stoppa i gröten också.

De enda mjölkprodukterna som finns kvar i kylen är ett paket Lätta och lite smör. Kanske ett bra tillfälle att testa helstopp, helt enkelt (förutom smör i gjutjärnspannorna. Laga mat i olja i gjutjärn är ingen hit alls). Brödet i frysen kan bli tillbehör till typ tre liter potatis- och purjolökssoppa.

Så vips hittade jag en lösning till - det där med gradvisa förändringar har jag inte tålamod för!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar