02 april 2014

Doris testar husmorsknep - Reservoarpennan

Jag googlade "cleaning fountain pen" hittade ord som ammoniak och namn på okända delar - där slutade jag läsa och började göra. Helt och hållet hittepå från min sida, alltså.

Min Parker reservoarpenna är till största delen plast, välanvänd men nu helt igentorkad och värdelös. Den går att skruva isär på mitten och totalen blir fyra delar - kork, skaft, spets/matare och bläckbehållare (ingen aning om vad de korrekta termerna är på svenska). Lite vatten senare och den är som ny, den s.k. engångsrefillen är återanvänd och jag behöver aldrig mer köpa en bläckpenna i mitt liv (det hindrar dock inte den fortsatta drömmen om en riktigt fin reservoarpenna i metall).

Ett glas varmvatten
Trasa
Tops/pensel
Något smalt typ nål/tandpetare

Skruva isär pennan och peta försiktigt bort de värsta bläckklumparna från spetsen med något smalt verktyg. Ställ spets-/matardelen i ett glas med varmt vatten i 5-10 minuter eller tills den inte spottar ur sig bläckrester längre. Skölj under rinnande vatten, när bläckkanalen fungerar igen kommer det naturligtvis vatten ur spetsen :) 

Använd en pensel/tops/valfritt verktyg för att tvätta bort ytterligare bläck, jag fyllde även matardelen med vatten och blåste ut det genom spetsen tills det bara kom ut rent vatten. Blås och torka torr med trasa.


Den tomma refillen som satt i pennan sköljde jag ur med vatten och fyllde med nytt bläck med en pipett (hittade en jättebra video där någon använde en spruta, men man tager vad man haver). Take that! Parker Quink-som-inte-ens-fanns-i-brunt-när-jag-sist-använde-pennan - nu kan jag använda vilken färg jag vill!! För tillfället en helt fantastisk ljus grålila nyans (Cacao du Brésil från J. Herbin).

Herbin-flaskan innehåller 30 ml och finns i 30 färger för 84 riksdaler. Parker Quink-patroner innehåller typ 2 ml, finns i svart/blått/rött och ett 5-pack kostar 32 riksdaler. Gissa vilket alternativ jag röstar på... en framtida reservoarpenna kommer garanterat vara byggd för att vara påfyllningsbar på riktigt!! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar