30 mars 2014

Veckans tomtesteg #3

  • Mitt nya hårliv inleddes i onsdags morse. Tänk balsammetoden fast med så få ingredienser och produkter som möjligt = balsam + hårolja. Målet är att så småningom byta ut båda mot ännu bättre alternativ. Just nu blir det enligt principen byt ut en sak i taget så jag vet vad som är fel om något blir fel.
  • Källarförrådet har inventerats och jag har visst inte så mycket prylar som jag trodde. Skönt! Däremot en hel del fina saker som skriker på att bli använda. När jag får (ts, skaffar) eget kök...
  • Jag har kommit ihåg att klicka på naturarvet.se varje dag sedan jag hittade sidan. Win!
  • Köksskåpen har rensats och växtbaserade proteinkällor har undersökts. Med lite tur (och skicklighet?) så hinner jag experimentera i köket snart. 
  • Ägg från frigående hönor utomhus hittades - det låga (?) priset (3 kr/ägg) gör mig genast misstänksam, men hittar följande på Garants hemsida: "Våra frigående utehöns har daglig tillgång till att vistas utomhus året runt. Om vädret är dåligt eller om det är mycket snö har hönsen tillgång till frisk luft och dagsljus i en vinterträdgård med tak. [...] Ägg från höns som går fritt i stora stallar med möjlighet att vistas utomhus. Alla hönor har tillgång till värpreden, sittpinnar och sandbad." Kan det vara för att de inte är ekologiska, och i så fall vilket är bäst..? Så var vi tillbaka på det där med val.
  • Något-för-gamla-för-att-äta-äpplen blev awesome smulpaj med hemlagad vaniljsås (inga fler färdigpulver i det här huset!). Yay!
  • Fönster har putsats och några prydnadssaker har rensats ut eller packats ned. Att inte ha proppfulla förvaringsutrymmen är en nästan obeskrivlig lättnad. 
  • Bröd har frysts in i tygpåsar i metallaskar. Eliminera en sorts plastpåse i taget! :)
  • Toapapper som med stora bokstäver proklamerade att det var gjort av 2/3 nyfibermassa har ersatts av 100% returfiber i växtbaserad plastförpackning. 
Sammanfattningsvis: Så ska det låta kan vara det bästa programmet någonsin.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar