31 mars 2014

Tant Doris testar husmorsknep - Tekannan

Jag ärvde en teservis av min gammelfarmor för många år sedan, och den har varit nedpackad sedan dess för att jag inte kunnat bestämma mig för om den faktiskt är fin eller inte. Det jag föll för var de krusidulliga tassarna, men jag vet inte så nu ska den användas så att jag kan bestämma mig någon gång! Mor min anser att det är en kaffeservis, medan jag hade fått för mig att de något vida kopparna betydde att det var just en teservis. Hursom så var inte kannan speciellt fräsch inuti, huruvida beläggningen var te eller kaffe eller båda, därom tvista de lärde ;)

Vatten
2 tsk bakpulver (eller 1 tsk bikarbonat)

Fyll kannan nästan ända upp med varmt vatten (det kommer bubbla och fräsa en del) och häll i 2 tsk bakpulver eller 1 tsk rent bikarbonat. Låt stå i några timmar, alternativt över natten. Diska ur med vatten (en flaskborste är ett fantastiskt (bortglömt?) redskap).


Jag hällde nog i mer än två teskedar bakpulver bara för att det var roligt när det bubblade. Jag är lättroad. Dessutom krävdes tre omgångar och noggrann diskning innan allt gick bort, men då hade ju den här kannan stått oanvänd i minst åtta år och ingen vet hur länge innan dess eller när den senast var helt ren.

Nu när jag tänker efter är den misstänkt formad mer som en kaffekanna än tekanna, men det gick naturligtvis utmärkt att dricka te ur kopparna också. Jag är inte den som är den även om jag tycker det är synd att gemene man i allmänhet bara använder tjocka baljor till muggar nu för tiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar