13 mars 2014

Keep it simple, stupid

Jag ska försöka att göra just det, men det finns inga garantier då jag har en naturlig fallenhet för att gnälla, klaga och i allmänhet fokusera på de negativa aspekterna av det mesta, något som blir speciellt tydligt på den här bloggen, där jag oftast skriver när jag har ett behov av att skriva av mig så frustrationen inte läcker ut på något annat mindre lämpligt ställe. De positiva sakerna känner jag liksom inget större behov av att diskutera, de är ju redan bra och kan således inte förbättras. Däremot leder den inställningen naturligtvis till att livet ibland kan bli lite tungt, så ett försök att fokusera lite mer på det positiva är på sin plats.

Kanske kan jag på något vis omprogrammera min hjärna till att tänka lite mer ljusa tankar, utan att tappa förbättringstänket på vägen. Möjligtvis är ingenjör ett passande yrke trots allt eftersom jag uppenbarligen fokuserar mest på att hitta problem och sedan klura på hur de ska förbättras eller lösas, men det där gnällandet mellan a) Identifiera problem och ö) Hitta lösning på problem skulle jag definitivt klara mig bättre utan.

Livet fortsätter, men ingenting behöver vara likadant som det alltid har varit om man inte vill!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar