16 september 2015

Undantaget som bekräftar regeln: bunkra!

Åhå, vad trevligt! tänkte jag när jag precis hade flyttat och fick en rabattkupong med 10% på ett helt köp i närmaste ICA-butik. Inflyttningspresent, liksom! Men hör och häpna nu är det tredje gången på några månader som jag får en sådan fin liten lapp. TREDJE (3e). I genomsnitt en per månad. Woho! Kan det fortsätta såhär, snälla gulliga rara..? 0:)

Needless to say så har jag gått ifrån det där med att bara handla det jag behöver för den kommande veckan. En kupong glömde jag att använda (aj) men de andra två har blivit rejält utnyttjade. Den enda gränsen är hur mycket jag orkar bära hem från affären, liksom. Tur för dem att jag inte tillhör en barnfamilj på fem personer med stor bil ;)

Hmm, kan det vara ett sätt att stötta nyinflyttade låginkomsttagare kanske? Finns det sådana exotiska saker i världen? Jag är ju tekniskt sett arbetslös/student utan inkomst i en månad till. Så vitt jag kan se är inte den här butiken dyrare än någon annan jag besökt i Stockholmstrakten, så det är inte därför de är så generösa med rabatterna.

Handling 1. Oekohallonen var inte nödvändiga, men det var antingen dem eller en
chokladkaka som motivation för att släpa hem allt det här ;) Ugh för plastpåse,
men jag hade inte räknat med att köpa äpplen... jag köper aldrig äpplen för
de kostar liksom 50 kr/kg. Men goda pajer blev det! :))
Handling 2. De hade 6 st av burkarna jag använder till det mesta, så jag köpte
allihop när jag ändå höll på... snart är samlingen komplett! Ända tills jag får
tag i reativt billiga  ekologiska tomater och lägger in egna krossade tomater :)

Än är det inte fullt i skåpen, även om jag aldrig haft såhär mycket mat hemma på en gång. Fortsätter det på detta viset får jag börja frysa in mera färskvaror - det finns någon sorts mental gräns för hur många kaffepaket, tandkrämstuber och toarullar jag kan ha i skåpet och ändå köpa fler, rabatt eller inte...


Uppdatering: Regelbundna ICA-rabatter verkar vara en grej de har börjat med, åtminstone för studenter/unga/whatever-de-kan-tänkas-gå-efter. Det är helt uteslutet att det hade något med flytten att göra, men inte mig emot :) 

2 kommentarer:

  1. Vi får också dessa rabatter cirka en gång i månaden, och bunkrar också skafferiet när vi får dem. Vi räknar med att vi sparar några hundra kronor i månaden på det. Just nu har vi en 10%-rabatt som ligger och väntar på nästa månadshandling. I lördags hade vi dessutom 10% på Coop, så då köpte vi det som vi brukar handla billigast och bäst där. Det känns bra att få lite rabatt på alla dyra eko-handlingar som jag gör.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trevligt! Så länge man håller sig till att handla det man behöver så går det ju lätt att spara en tusenlapp eller två per år i alla fall :) Undrar just om de räknar med att genomsnittskunden ska handla mer för att de får rabatt?

      Radera