18 september 2015

Att shoppa utan att shoppa

Över en timme i en bokaffär och jag hittade inte en enda bok att läsa under uppkommande långflygningar! Inte så att jag inte hittade böcker jag vill läsa, det fanns gott om sådana. Nej då, jag hittade bara ingen som jag kunde tänka mig att spendera minst 89 kronor på när jag vet att jag bara kommer läsa den en gång och sedan vilja bli av med den. Eller för den delen 239 kronor för en sådan jag vet att jag kommer läsa flera gånger, men samtidigt vet kostar 150 kr på Bokus.

Det är mysigt att bläddra i böcker och botanisera i fina butiker, men jag blev nästan irriterad på mig själv för att jag inte kunde bestämma mig innan jag insåg hur absurd den känslan var. Jag ville helt enkelt inte köpa något alls.

Tröskeln för köp blir högre och högre ju längre tiden går, och nu kan jag tydligen stå och skratta åt min egen frustration och sedan gå därifrån. Det känns rätt gött.

Jag tog ett snabbvarv på MQ (max 2 min) och klämde på några fina tröjor också. I och med kostymköpet har jag börjat få rabatter där igen, och för lite över ett år sedan hade jag inte tvekat en halv sekund. Igen, inte så att jag inte skulle använda den, men jag behöver den inte så det känns alldeles utmärkt att bara titta och sedan gå därifrån. Häpp :)

Flyget kommer således spenderas med näsan i en lånad kopia av Underbara dagar framför oss: en biografi över Olof Palme av Henrik Berggren. Knappast någon kioskvältare, och den tar nog upp ett kilo av handbagaget, men vad gör väl det? För första gången inför en längre resa är jag inte ett dugg orolig över packningen. Jag tar med mig det jag använder regelbundet och så är det inte mer med det. Kanske knölar ned en extra väska i handbagaget som kan checkas in på hemvägen ifall jag hittar något jag ändå behöver/verkligen vill ha till förmånliga priser. Och vem fasen vill släpa runt på två väskor, med eller utan hjul..?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar