14 september 2015

Månadens utmaning: skärmtid och arbetsplats


Jag kan spendera ofantliga mängder tid framför datorn. Alltså om ingen stoppar mig så kan jag lätt spendera nästan all vaken tid med näsan 30 cm från skärmen, och den övriga tiden med en film jag redan sett som bakgrundsljud medan jag jobbar, diskar, lagar mat, tränar, städar eller vad det nu kan vara. När jag är hemma bor jag i princip i köket, vilket innebär att datorn också bor där, och bloggar är "bra" sällskap när man äter ensam.

Hemma hos mormor och morfar stod TVn alltid på, oavsett om någon tittade på den eller inte. Mamma lyssnar ofta på radio, och jag har haft gäster som tycker att det är "för tyst" hemma hos mig eftersom det aldrig finns någon hissmusik och reklam i bakgrunden. Det där sista kan vara en generationsfråga, för det är ju inget som hindrar att man lyssnar på radio i datorn när man inte äger någon faktisk radio.

Jag använder datorn lite på samma sätt som mormor och morfar använde TVn. Som något slags sällskap eller konstant bakgrundsljud, oavsett om det är musik eller en film jag redan sett. På andra sätt går det knappt att jämföra, för mitt myckna surfande har ingenting gemensamt med slögläppande på TVn, mer än att de äter mycket tid. Det är inte så att jag spelar spel (längre), glor på roliga videoklipp eller läser rent skräp... för det mesta är det intressanta bloggar som konsumeras likt en bok från pärm till pärm, med pauser för att själv skriva när jag känner för det.

Jag har svårt att släppa en bra blogg när jag väl börjat. Jag slukade MMM på mindre än en vecka (quite the feat), Frugalwoods på typ en natt, och nu är det Blonde on a Budget som gäller. Jag älskar att läsa om andra människors utmaningar, svårigheter och framgångar. Jag är precis likadan när det gäller böcker. Som tur är tar jag mig inte till biblioteket speciellt ofta, och jag får ju inte köpa några nya, annars skulle jag läsa ännu mer!

Men någon gång måste jag lite sluta läsa och börja leva... jag spenderar liksom mer tid med att läsa om andras framsteg än jag jobbar på mina egna. Ibland gör det inget, i likhet med att undersöka alla alternativ innan ett nytt inköp så kan det ibland vara bra att läsa längre än det tar att implementera förändringen. Men någon gång behöver jag inse att jag redan kan tillräckligt, och att det rör sig om ren nöjesläsning snarare än kunskapsinhämtning. Jag älskar att läsa och har gjort sedan jag blev först i klassen att gå vidare till den röda Mini och stenen eller vad den hette, men för den sakens skull kan jag ju inte läsa mig genom livet om jag ska producera något av värde :)

Som så ofta förut kommer mycket av det här lösa sig självt när jag börjar jobba om en månad. Men tills dess är det dags att testa några nya saker. Nolltolerans är alltid mest effektivt, så under den närmaste månaden kommer följande att gälla:

  • Inga skärmar i köket
  • Inga skärmar i sovrummet
  • Vid skrivbordet jobbas det och inget annat

Jag har varit dålig på att använda vardagsrummet till något annat än gästrum, så överlycklig är jag över att ha ett eget kök. Samtidigt vet jag att jag jobbar mest effektivt när jag har ett kontor att gå till, mest för att någon annan förväntar sig att jag ska arbeta när jag är där. När det inte finns någon sådan person så känns det meningslöst att langa över en femtiolapp till SL nu när studentbiljetten har gått ut. Att skapa någon form av vana att se skrivbordet som arbetsplats vore helt fenomenalt. Eftersom jag förut bara hade ett skrivbord så fyllde det alla funktioner, men nu har jag ju chansen att skapa separata utrymmen för varje aktivitet och utveckla nya mer hållbara beteenden runt dem.

Det tar emot varje månad att pytsa över 369 riksdaler för bredbandet som tidigare kostade 125, men om man tänker efter så är det överlägset den tjänst jag använder mest, förutom boendet. Det känns inte bra varken för kroppen eller knoppen, så nu börjar vi tomtestega mot en ännu bättre framtid!

Rutiner är något jag verkligen behöver, både för mat, rörelse, sömn, skrivande, läsande, pengaindrivande/drömuppfyllande arbete, hobbyprojekt, och allmän slöhet. Även om ordet disciplin inte låter speciellt roligt så är det banne mig den bästa uppfinningen någonsin :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar