28 september 2015

Empty spaces, this might be what we're living for

En annan dag kanske jag inte alls tycker att det saknas en tavla på just den
väggen, eller att det skulle se för tomt ut utan bordet som egentligen
inte fyller någon praktisk funktion längre.

I januari filosoferade jag lite om det här med förvaringsutrymmen, hur mycket man behöver, vad de är bra för, och framför allt hur de förvaringsutrymmen vi har påverkar våra definitioner av lagom. Det inlägget kan ni läsa här: Empty spaces, what are we living for?

Nu har jag vant mig vid betydligt luftigare skåp, och det känns ordnat och harmoniskt. Att aldrig behöva leta efter någonting är guld värt. Den nya lägenheten är fortfarande alldeles för stor för bara lilla mig, men jag börjar acceptera alla tomma ytor och lär mig successivt att trivas och må bra här också - utan att fylla upp allting till den nivå jag var van vid i studentkorridoren. Här finns onekligen också en gräns för hur lite jag kan tänka mig att trivas med, men jag tror att den gränsen kommer fortsätta förflytta sig.

Även om allting är mer luftigt nu än det var förut, så håller jag fortfarande fast vid böcker och prydnadssaker som är oviktiga bara för att det skulle bli för tomt annars, men vem vet, en vacker dag kanske jag trivs även med tomma väggar och ännu färre möbler. Vad vi upplever som lagom är definitivt en funktion av tillgängliga utrymmen, såväl som personlig smak, och den senare har en tendens att förändras drastiskt genom åren.

Knappast news worthy och en riktigt dålig bild, men jag är jättenöjd med hur
luftig den här lådan är trots att den innehåller alla mina träningskläder
förutom skorna. Jag blir liksom glad varje gång jag öppnar den :)

Samtidigt betyder det att jag skulle klara mig bra med hälften
så stora förvaringsutrymmen eller ännu mindre.

Ibland känns det som att det blir lite mycket mumbo jumbo... alternativt att jag slår mig själv och mina framsteg för bröstet utan att riktigt gräva ned mig i hur. Det sista jag vill är att låta mallig. Sure, jag har tomtestegat i över ett år, men det har ju mest handlat om miljö, skräp, utrensningar och så... väldigt praktiska tips men ändå rätt straight forward.

Nu återstår de mer filosofiska delarna... delarna som inte kan fixas genom att handla eller inte handla något, för det handlar helt om motorvägarna i hjärnan. När man börjar nosa på områdena lycka, positivitet, lugn och så är det lätt att det blir fluffigt. Sov mer, ät bättre, visualisera målet, meditera! Bah. Om man inte vet var man ska börja så är det inte enkelt... när man redan har svårt att få plats med allting som det är så är det ju stört omöjligt att helt magiskt börja sova mer och bättre.

Jag ska försöka att inte låta alltför mycket som en självhjälpsbok, även om det här framför allt kommer fungera som en påminnelse och en checklista till mig själv. Några mål som jag satte upp för längesen men fortfarande inte riktigt lyckats med är följande:

  • Göra en sak i taget
  • Planera måltider och handla en gång i veckan
  • Sova 7-8 timmar varje natt
  • Följa morgon- och kvällsrutinerna
  • Gå minst en promenad varje dag
  • Ta små pauser under dagen
  • Dricka mer vatten istället för kaffe

Men det är ju fortfarande en lista med mer saker att göra! Saken är den att listan med saker jag gör mindre av är mycket mycket längre rent tidsmässigt, så det finns gott om plats för allting ovan och lite till :)

Att rensa och optimera innebär att jag...

  • tvättar och städar mindre
  • shoppar mindre
  • står i kö mindre
  • tittar mindre på TV och film
  • slösurfar mindre (och spelar aldrig spel)
  • åker bil/tåg/buss/tunnelbana mindre
  • oroar mig och stressar mindre
  • är sjuk mycket sällan <- största och bästa förändringen av alla!
  • aldrig letar efter något hemma

Här om veckan kom jag fram till att jag spenderar massor av tid läsandes olika bloggar, och tittar man på den slutsatsen ur ett litet annat perspektiv så hade jag inte ens den tiden för ett år sedan. Det innebär ju att jag redan har frigjort massor av tid, även om det inte känns så ibland! Jag har även lyckats styra in den tid jag har på mer värdefulla aktiviteter som att exempelvis läsa och skriva. Inte alltid de mest effektiva aktiviteterna, men trots allt mycket bättre än att spela spel, nätshoppa och titta på hela säsonger av serier jag inte ens tycker om.

Jag jobbar för fullt med att bygga ännu fler nya vanor, och har kommit en bit på väg både med att meditera varje dag, dricka mindre kaffe men mer vatten, och forma morgon- och kvällsrutiner som fungerar. Drömmen är att aldrig behöva stressa på morgonen. Än är det långt kvar (resten av livet, faktiskt), men att stanna upp och försöka minnas var jag var för ett år sedan jämfört med nu hjälper absolut med motivationen - vad jag än gör funkar ju faktiskt, även när det går riktigt långsamt.

Om man kontinuerligt jobbar på något man tycker är viktigt, om än bara i fem minuter varje dag, så blir det gjort så småningom. Lätt att förstå, men sjukt svårt att faktiskt ta till sig och implementera! Om det är något jag lär mig av hela den här förbättringsprocessen så är det tålamod. Vissa saker tar synbarligen hur lång tid som helst, men rätt vad det är så har du lyckats och kommer knappt ihåg hur livet kunde fungera innan.

Målet är inte att alla att-göra-listor helt plötsligt ska vara avprickade och färdiga, utan att aktiviteterna på listan blir mer och mer värdefulla :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar