21 maj 2015

Livet på väg mot årets mål

Tidigare i år började jag på allvar fundera över vad jag vill göra med resten av mitt liv. Med en enda tenta och exjobbet kvar till examen kändes det som att jag kunde skönja ett ljus i tunneln efter år av att inte ha varit speciellt snäll och generös mot mig själv.

Jag var redan på god väg ekonomiskt och rensade så det stod härliga till bland ägodelarna. För varje lass som gick till Myrorna släppte en tio gånger större tyngd från axlar och bröst. För varje förenkling och varje framsteg andades jag lättare. För varje natt jag tillät mig själv att sova 7-8 timmar ökade lugnet, och för varje lugn och vällagad måltid ökade stabiliteten.  

Det goda humöret återvände, och känslan av att ha nära till gråten ersattes av känslan av att ha nära till skratt. Jag kunde riktigt känna hur jag höll på att bli den där stabila, bubblande och generösa människan jag vill vara. Det kändes inte längre som en omöjlighet att uppnå.

Att lista alla saker man tycker om att göra, saker man drömmer om och vill uppnå är ett ypperligt sätt att se till att man varje dag gör något för att nå dit man vill. Att man inte fastnar i slentrian, att man kommer ihåg att njuta av de goda stunderna och röra sig framåt. Efter mycket om och men har jag lyckats kultivera vanan att bära runt på en fin anteckningsbok, skriva ned alla idéer när de dyker upp i huvudet, prioritera dagens uppgifter, stanna upp och reflektera över hur jag mår, och framför allt se till att jag sätter upp realistiska mål som jag faktiskt kan klara under dagen.

Jag har alltid tyckt om att skriva, och att ta mig tid att sitta ned i lugn och ro och göra just det är ett enormt stöd som ger ytterligare lugn och stabilitet i tillvaron. Trots det slarvar jag fortfarande med sömn och rutiner ibland, men nu inser jag det mycket snabbare. Att sova/äta/vara utomhus/röra sig för lite är aldrig en bra lösning.

För hela 2015 kom jag fram till följande tio mål. Fullt görbara och fullt tillräckliga. Redan här försökte jag vara snäll mot mig själv och sätta upp en realistisk måttstock som inte skulle vara helt omöjlig att nå. Framgång föder framgång heter det visst, och det stämmer verkligen (motsatsen gäller också).

10 mål för 2015
  • Ta civilingenjörsexamen
  • Spara minst 50% av alla inkomster
  • Bygga mer styrka i hela kroppen
  • Spendera mycket mera tid utomhus
  • Hitta ett spännande jobb
  • Hitta en trevlig bostad
  • Läsa minst 12 icke studierelaterade böcker
  • Leva ett enklare, lugnare, härligare liv
  • Fortsätta mot Zero Waste
  • Äta och sova bättre

Någonstans i rensningsmanin och det maximala sparandet har jag börjat lära mig vad det innebär att resan är målet. Målet kan vara att ta examen, hitta ett fantastiskt jobb, bli ekonomiskt oberoende eller bli helt skräpfri, men det är vägen dit som är livet. Livet handlar inte om de där enstaka stunderna man lätt intalar sig betyder allt, utan det viktigaste är att ha en riktning och bit för bit, dag för dag och stund för stund göra det man vill göra (lästips: Just start and do it now). Stora mål är inte omöjliga att uppnå, men det kräver tid, arbete och målmedvetenhet, och vad kan vara trevligare än att hela tiden röra sig närmare det man vill?

Hur de större livsmålen egentligen ser ut är jag inte riktigt på det klara över, men jag vet vad jag tycker om och inte tycker om, vad jag vill göra mer av och vad som är helt onödigt eller överflödigt i  min tillvaro. Jag vet helt enkelt vad jag mår bra av, och att må bra och vara tillfreds med livet är ett nog så värdigt mål att sträva efter, även om det i sig självt varken är mätbart eller speciellt väldefinierat. Jag är på god väg, några punkter på listan ovan är redan uppfyllda, och ingenting är omöjligt så länge man kommer ihåg vad man vill och att njuta av resan.

Stannade upp på väg från jobbet igår och förundrades över ljuset, fågelkvittret och doften av skog.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar