20 maj 2015

Textväggen tänker högt

Som alltid när stora förändringar är på g blir jag tveksam och vill byta bloggnamn, plattform, design, inriktning... ja, alltihop på en gång! Jag funderar på om jag fortfarande kan identifiera mig med vad namnet betydde när jag valde det, om det går att omtolka till något mer aktuellt... om det överhuvudtaget spelar någon roll. Sedan blir jag lite paranoid ibland. Jag inbillar mig ju att den här bloggen är relativt anonym, och att endast en handfull läsare vet vem jag är... men å andra sidan har man hängt med ett tag så är det nog inte ett dugg svårt att ta reda på vem jag är. Spelar det någon roll?

Ibland tröttnar jag helt på alla tidigare inlägg om tentaångest och liknande, men det kräver ju bara en rejäl rensning så är det "problemet" ur världen... frågan är om jag kommer ångra mig om jag tar bort dem.

Många som skriver om minimalism, sparande och i vissa fall även miljömedvetenhet verkar föredra att vara anonyma, av oro eller rädsla för vad deras omgivning ska tycka. Familjen, vännerna, kollegorna och chefen kanske, speciellt om man stolt proklamerar att man inte tänker jobba till 65, eller lever på havregrynsgröt tills man är miljonär. Av samma anledning publiceras inte bilder på hem och personer i någon större utsträckning, och jag tror att man försöker distansera sig lite från eventuella fula påhopp när man uttrycker åsikter som går emot genomsnittsmedborgarens. Vi vet ju att sådant alltid händer förr eller senare, bara läsarkretsen blir stor nog. Tack och lov har jag bara fått en enda elak kommentar under mina tio år som bloggare... än så länge.

Jag brottas med ännu flera sidor av samma mynt då jag gärna skriver både på svenska och engelska men inte på samma ställe, ibland vill jag starta en helt anonym proffsig sida om ett visst ämne, andra dagar vill jag hålla mig till den här halvprivata där jag skriver om precis allt och inget, och ytterligare gånger känns det som att ingenting hänger ihop någonstans. Byta till Wordpress? Det är ett helvete att bestämma vilken profil man kommenterar med på andras bloggar, och ibland blir det en väldigt fin blandning av Wordpress och Blogger... hopp, så var den kopplingen ute i det fria. Som sagt, spelar det någon roll?

Någonstans känns det som att jag skulle vilja skriva mycket mycket mer om ekonomi, sparande och egna strategier, men det är alldeles för privat information för att slänga ur sig hur som helst och var som helst. Eller? Snygga bilder på lösningar hemma som jag är speciellt nöjd med, eller ett berg av utrensade prylar någon gång ibland... det skulle förhoppningsvis vara mer inspirerande att läsa, för att inte tala om att det skulle hjälpa mig att utmana mig själv ytterligare för att uppnå mina mål.*

Jag har redan bestämt att jag inte kommer namnge arbetsgivare och liknande, men var jag har pluggat och vad har nog inte undgått någon. Åt andra hållet gäller det ju då att hålla tyst om bloggen om det hela ska gå ihop, vilket är både positivt och negativt.

Hur tänker ni andra som skriver om ämnen som är jätteviktiga för er och som ni har starka åsikter kring, men som gemene man kanske inte håller med om? Hur privata blir ni och var går gränsen? Det skulle vara jättekul att bara dela allt, för det finns så många kloka och trevliga människor i den här världen, och det är så roligt att dela med sig av saker man är stolt över. Typ exakt hur man lyckas bo bekvämt på 17 kvm, eller badrumsskåpets/kökets innan och efter.

Jag älskar själv att läsa Frugalwoods speciellt på grund av Mrs. FWs underfundiga humor, skrivsätt och öppenhet vad gäller alla "tokigheter" de hittar på för att nå sitt mål om att flytta ut i skogen och bli självförsörjande. Frugal weirdos ftw! Men de är också anonyma, även om de lägger ut väldigt många bilder på sitt hus, Frugal Hound och ibland sig själva (dock ansiktslösa). Lite samma sak med Zero Waste Home, men Bea har fått ta mycket skit genom åren just för att hon uttrycker sina "radikala" idéer så tydligt och offentligt.

Är jag paranoid i onödan som tror att någon ens bryr sig om vad jag publicerar eller inte publicerar, eller är jag bara yrkesskadad? Jag är inte bekväm med att allting går att länka samman med några knapptryckningar, samtidigt som jag inte vill hamna i en situation med femtielva separata användarkonton heller... det rimmar illa med enkelhetstänket!

Meh.



*En fet graf som visar avbetalning av studielån, växande nettoförmögenhet och så skulle vara väldigt trevligt åtminstone för min egen skull - man skärper sig ytterligare när fler kan se! :) Relativt spydiga kommentarer om diverse program med ekonomitema och allmänna uttryck av desperat förvåning vad gäller människors ekonomiska tänk och kunskaper i allmänhet (tänk MMM typ (som också får mycket skit från höger och vänster och allt däremellan))... mer extrema månadsutmaningar, mer öppen garderobsrensning... mer tankar kring produkter jag tycker om, mer faktabaserade artiklar om materialval, utsläpp, matproduktion och liknande. Idéerna tar aldrig slut och egentligen vill jag inte att det ska finnas någon gräns. Vill jag skriva så vill jag, liksom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar