21 mars 2015

Flyttar från 17 kvm till 12 kvm

Stambytet närmar sig med stormsteg, och jag som rensat som en galning trodde i min enfald att det skulle vara lätt att flytta ur väggen med garderober och in i rummet innan de smäller upp den temporära väggen som blockar rummet från hallen och badrummet. Ha! Jag har fortfarande inte lärt mig att bedöma hur stor plats saker och ting kräver. Ett tag torsdag kväll kände jag mig dränkt i saker igen, men skam den som ger sig!

Genom att packa ned alla kläder, accessoarer och smycken som inte ryms i tre byrålådor startar ett riktigt spännande klädexperiment. Kommer jag sakna något? Hur få/många plagg använder jag jämfört med hur många jag fortfarande tror mig behöva? Varför använder jag inte alla de där fina plaggen - är det något som saknas för att de ska fungera, är de "för fina", passar de inte vädret som varit, eller tycker jag helt enkelt inte om dem längre?

Det kan kanske verka helt galet att inte försöka flytta från åtta veckors dammigt högljutt kaos, men jag ser det som en utmaning. Alltid lär man sig något, det finns liten risk att försova sig, och hyresrabatten är också rätt okej :) Hela övningen har redan bevisat att välplanerade förvaringsutrymmen är större än de ser ut. Lägg till det att jag redan lärt mig att vi människor har en tendens att fylla alla utrymmen som finns, oavsett hur små eller stora de är.

Nu är garderoberna nästan tomma, och jag smygstartar livet i en byrå och två hyllor i en bokhylla. En låda kökssaker och mat, en låda lakan och handdukar, 3 lådor kläder, en hylla till fruktskålarna och en mindre hylla till tallrikar, glas och muggar. Allting annat är i princip överflödigt och/eller ren dekoration, så trots att det än en gång är fullt under sängen tror jag inte att jag kommer behöva något av det under de närmaste 2-3 månaderna. Möjligtvis behöver jag rotera några klädesplagg när den vintriga våren blir somrig.

Med detta jätteprojekt i princip ur vägen kan jag fokusera på tentaplugg och exjobb!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar