22 mars 2015

Veckans tomtesteg #49

Vädret är helt galet underbart! Jag vill ha semester på våren och jobba på sommaren. Sommarvärmen är en ren plåga, men nu är världen som finast. Klarblå himmel, lagom varmkallt, krokusen spirar och träden liksom håller andan översållade med gröna knoppar.

Det krävs disciplin för att få något gjort och inte bara sitta och stirra ut i fjärran och dagdrömma. I onsdags flydde jag ut till det gemensamma vardagsrummet undan stambytet i lägenheten bredvid, och Pomodoroade mig igenom tentaplugg, korridorsköksstädning och exjobb. Effektivt, även om jag fuskade och körde 15 min paus.

Jag vet att syftet inte är att få så mycket vettigt gjort i pausen, men det kändes bättre att använda dem till något annat jag behövde göra samtidigt som jag fick ett break från huvuduppgiften. 45 minuter går jättesnabbt, men så hinner man inte fundera över hur mycket eller lite man får gjort heller utan bara kör, så efter en dag hade jag hunnit massor utan att slösa tid på att oroa mig för hur mycket/lite det var :)

  • Månadens jobbresa bokades, och den här gången valde jag tåg efter att ha tittat närmare på olika trafikslag. Annars brukar jag alltid åka långt med buss eftersom det är billigast, men nu vann alltså Miljömedveten över Spara. Bus4You har sjunkit som en sten i anseende hos mig sedan de gick samman med Nettbuss, skaffade nya mindre bekväma bussar och införde bagagetillägg. Hemsidans miljömummel på nivån "vi ska bli bättre" var den sista spiken i kistan. Poäng och guldstjärna till SJ för en gångs skull :)
  • Jag vidgade vyerna och tänjde rejält på gränserna för matbudgeten. Kan vara den bästa salladen någonsin, men så landade ju kostnaden på 14,47 kr per portion (bara fetaosten kostar lika mycket per portion som linsgryta). Man kan också välja att se det som helt okej givet att övriga måltider under samma period mest bestod av ägg, linsgryta, polentagröt, och gräddkokt curryris med broccoli. Realistiskt sett skulle jag kunna äta lite mindre fetaost och lite mer morötter och purjolök, samt lägga till hembakt bröd. Det finns en framtid för de sparsamma matambitionerna :)
Syrade polkabetor. Mumma!
  • Spara betedde sig som en obstinat snorunge och var med om att köpa alla möjliga oekologiska matvaror, godis och chips till gemensam middag. Till råga på allt glömde jag att jag inte har druckit läsk på mer än ett år, så när en annan kompis kom dragande med sockerdricka och pommac... asså vad säger man. Bröt ihop en enda kväll och kommer igen! ;) Faktum är ju att jag inte alls saknar läsk, och att jag bara blir sådär extremt godis- eller chipssugen en gång i månaden, och till och med då är det oftast för att jag har slarvat lite med maten. Det är okej.

    Skräpmässigt tål det att tänkas på när jag flyttar från korridoren och faktiskt har möjlighet att bjuda hem folk på "riktig" middag istället för att bara snylta på andra 0:) Typiska fall av livsstilsinflation hos nyexade civilingenjörer. Jag vill ha en så liten lägenhet som möjligt med okej kök, påminn mig om det om några månader ;)

Rensade lite till i pärmarna så mera papper ut! Om någon undrar så räknar jag inte med dem i den pågående Skräpkollen. Kan ses som fusk, men jag tänker att just den här skräputmaningen är till för att se vad jag producerar under en månad, och gamla "viktiga" papper skapades inte nu även om jag bestämde att de skulle åka ut nu. Samma sak med de två engångspennorna som tog slut den här veckan.

Överlag kommer jag vara oändligt mer försiktig nästa gång jag behöver införskaffa något nytt, oavsett om det är anteckningsblock, pennor, pysselmaterial eller något annat. Just nu är jag bara tacksam varje gång jag äntligen lyckas använda upp det som hängt med i över tio år. Stabilo point 88-pennor räcker hur länge som helst (knallrosa, "hudfärg" och gul kvar...). Jag ångrar bittert de tuschpennor jag köpte på IKEA förra året, och hoppas även att jag aldrig mer behöver se en överstrykningspenna när de tre som är kvar är slut.

Vecka 12
In: 0
Ut: 90
Netto: -90
2015: -2585

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar