19 mars 2015

Skräpkollen: vecka 3

Skräpkollen: vecka 1
Skräpkollen: vecka 2

Tre veckor in, och beteendemönstren klarnar. Även vissa konsekvenser av gemensam middag med påföljande kaka, godis och läsk. Det är relativt lätt att låta bli saker när man är själv, men desto svårare att stå emot när folk vill ge en överbliven mat eller chips ;)

Sopor
  • Post: klister- och fönsterdelar från ett MQ-kuvert
  • 2x kvitto (ICA)
  • Maskeringstejp från trasig chipspåse
  • 12x fruktklistermärken
  • Minibit blyertsstift 
  • Klistergegga från reklam (som de brukar fästa varuprov med, fast här utan syfte (??))
Återvinningsbart
  • Tetra (mjölk)
  • 6x plastpåse (2 fetaost, chipspåse, 2x tidning, polkabetor)
  • Halstablettsomslag (plast)
  • 2x kartong (ägg, polenta)
  • Post: MQ-utskick
  • Post: Campus
  • Post: Åhléns-utskick
  • Handlalapp (fd kuvert)
  • Toarulle
  • Bakpulverburk
Komposterbart
  • Kaffesump
  • Tesump
  • Äggskal
  • Bananskal
  • Äppelskrutt
  • Blomblad
  • Morotsändar
  • Polkabetsskal
  • Purjolöksrot

REFUSE
Jag hänger envist fast vid MQ och Åhléns för att de har regelbundna bra erbjudanden och åtminstone några acceptabla produkter, men jag svär varje gång jag får de tjocka glittriga tidningarna i fönsterkuvert respektive plastomslag. Spara slåss med Miljömedveten.

Om jag hade varit mera vaken hade jag hindrat kompisen från att tejpa ihop den trasiga chipspåsen - den var fullt bärbar ändå. Själva påsens existens kan vi diskutera. Gratis mat slåss också med Miljömedveten, speciellt när jag cravear chips.

REDUCE
Bara en tetra på hela veckan - win! Polentagröt och ägg funkar bra istället för fil till frukost.

REUSE
Äggkartongen sparas som vanligt till såkrukor. Toarullen sparas också, även om jag inte vet till vad vid det här laget...

RECYCLE
Matförpackningar, matförpackningar och mera matförpackningar. Det är ju rent av löjligt, men jag ser ingen ljusning i den tunneln än.

ROT
Inga konstigheter. Jag trodde det skulle räcka att skrubba polkabetorna men tji fick jag. De halvvissna gröna ändarna av purjolöken hamnade i salladen, och oftast äter jag upp den nedre änden på morötterna också, allt för att slänga så lite mat som möjligt. De kanske inte ser så roliga ut att bjuda på, men de slinker garanterat ned utan problem när man står vid skärbrädan :)

Kommentar
Det är långt kvar till nollan, och den här veckan blev jag med nästan en meter maskeringstejp pga rent slarv från min sida.

Jag har samlat alla sopor i en liten burk, och jag erkänner mig förvånad att det inte är mer ändå. Det ska bli spännande att se hur mycket den innehåller när månaden är slut! Kan det vara läge att starta en årsburk här också?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar