04 februari 2016

Månadens utmaning: etablera morgonrutin

Jag tror att jag har börjat i fel ände förut, där jag inbillade mig att en lugn och bra morgon var en där jag hade all tid i världen att diska, äta ordentlig frukost, träna, duscha, skriva, läsa, och vara i tid till jobbet. Behöver jag ens tala om att det aldrig har funkat?

Nu börjar vi i andra änden istället där de enda kraven är att jag ska vakna ungefär en och en halv timme innan jag behöver gå hemifrån, och då behöver jag bara gå upp och göra kaffe och sedan krypa ned igen. Sedan får jag läsa en god bok och dricka kaffet i lugn och ro i en hel timme - precis som jag nyligen kom fram till att jag föredrar. Med larmet ställt på mobilen så behöver jag bara göra två saker - läsa och dricka kaffe, allt medan jag får gott om tid att vakna utan att ens behöva bry mig om att det är svinkallt i lägenheten :)

Den sista halvtimmen räcker gott och väl till påklädning, packning och promenad till tunnelbanan. Att duscha på kvällen och att vänja mig vid hur mitt ansikte ser ut utan smink är ytterligare exempel på några av de bästa förenklingarna jag genomfört!

Det nya uppdraget kom väldigt lägligt och som ett brev på posten mejlen med frukostbuffé, så jag behöver inte ens tänka på frukost förrän jag kommer till jobbet. Snacka om lyx! Däremot har jag fortfarande inte hittat mina egna optimala arbetstider. Förutom enstaka möten runt 8.00 så kan jag faktiskt glida in på kontoret i princip när jag vill, men i gengäld är jag då sist hem på kvällen. Vilket funkar för vissa, men jag tror på en timme eller två av total fokustid innan dagen och distraktionerna drar igång... men då behöver jag inse att jag visst inte är en nattuggla utan att jag faktiskt är morgonpigg bara jag sover på rätt tider.

Det där sista blir den största utmaningen den här månaden. För en person som jag som alltid har sovit väldigt mycket så är det tillräckligt utmanande att inse att jag kan vakna mellan 5-6 på morgonen... och det är ju sååå najs att få gå hem tidigare på eftermiddagen! I fredags gick jag hem vid 14.00 och de tre timmarna fram till 17.00 var de längsta och lugnaste jag varit med om på länge! (:

Sedan har jag ett hemligt mål om snoozefria morgnar också, men vi får se. Om jag kan vänja mig vid att det är trevligt, lugn och mysigt att vakna på morgonen så kanske det ger sig av sig självt?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar